Film

1. juli 2013

10 fantastiske filmfavoritter fra 70’erne: Del 2

Anden omgang med filmfavoritter fra 70’erne introducerer, som lovet i første omgang, Martin Scorsese og Francis Ford Coppola, der i henholdsvis 1972 og 1976 gav os to indiskutable mesterværker. Der er også blevet plads til hele to Dustin Hoffman-film, og han spiller i begge film en ægtemand med problemer. 70’erne var også et godt horrorårti, hvor flere klassikere blev født, og nedenunder mænger Carpenter og Friedkin sig med film, der burde stå på alles must see-liste, hvis man interesserer sig for gys og gru. De har begge haft stor indvirkning på genrens udvikling, og de er begge leveringsdygtige i gåsehud og ståpels. De øvrige film har alle været med til at tegne årtiet, og de har alle i dag opnået klassikerstatus.

Inden længe er jeg klar med fjerde omgang med favoritter fra 80’erne, anden omgang med favoritter fra 70’erne, og så arbejdes der ihærdigt på første omgang med 60’er-favoritter.

 

1) Straw Dogs (Sam Peckinpah, 1971)

D

a Sam Peckinpahs thriller Straw Dogs fik premiere i 1971, affødte den voldsom debat om graden af vold på film. Samme år bød også på Stanley Kubricks A Clockwork Orange og Don Siegels Dirty Harry, så der var masser af film på plakaten til at fodre fiktionsvoldsmodstanderne med eksempler på den degenererede filmkunst. I Straw Dogs, der fik den danske titel Køterne, slår den amerikanske matematiker David (Dustin Hoffman) sig ned med sin britiske kone Amy (Susan George) i en lille, engelsk landsby. Det skulle de ikke have gjort! Amy bliver voldtaget gentagne gange, og David må gribe til våben. Filmen blev genindspillet sidste år af Rod Lurie.

Straw Dogs

2) Halloween (John Carpenter, 1978)

J

ohn Carpenters film om den unge Michael Myers, der på Halloween dolker sin søster ihjel med en stor køkkenkniv, har for længst placeret sig i toppen af filmhistoriens bedste og mest betydningsfulde horrorfilm. Og så er den endnu et independent-eksempel på, at store budgetter ikke nødvendigvis gør gode film. Halloween blev indspillet for ca. 325.000 dollar og indtjente ved box office ca. 70 millioner dollar. Kunstnerisk og økonomisk succes på et lille budget. Filmen om maskemonsteret Michael Myers har affødt ni efterfølgere, der alle fejler i at leve op til den originale. Og så er John Carpenters egen, simple temamusik genial i sin evne til at fremmane kuldegys og gåsehud.

Halloween

3) Kramer vs. Kramer (Robert Benton, 1979)

R

obert Bentons filmatisering af Amy Cormans roman Kramer vs. Kramer modtog ved Oscaruddelingen i 1979 5 af de største Oscars: Bedste Film, Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle, Bedste Kvindelige Birolle og Bedste Filmatisering. Dustin Hoffman spiller arbejdsnarkomanen Ted Kramer, der bliver forladt af sin kone, Joanna Kramer (Meryl Streep). Hun vil skilles, hun vil realisere sig selv. Det er et smerteligt drama om skilsmisse og forældremyndighed, hvor Dustin Hoffman og Meryl Streep, der begge modtog Oscars for deres respektive præstationer, leverer brillante præstationer.

Kramer vs. Kramer

4) Rocky (John G. Avildsen, 1976)

J

ohn G. Avildsens Rocky er muligvis filmhistoriens bedste underdog-fortælling, og så er det én af de Sylvester Stallone-film, der med al tydelighed viser, at manden er talentfuld. Ikke blot som skuespiller, men også som manuskriptforfatter. Filmen, der var nomineret til 10 Oscars ved uddelingen i 1977, vandt de tre af dem: Bedste Film, Bedste Instruktør og Bedste Klipning. Stallone var nomineret i kategorierne Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Manuskript, der dog gik posthumt til skuespilleren Peter Finch for Network og til manuskriptforfatteren Paddy Chayefsky for samme film. Rocky er et mesterligt drama og en fremragende boksefilm.

Rocky

5) Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

T

ravis Bickle har fået nok! Han er dødtræt af al den elendighed, gaderne flyder med, og alle de moralsk fordærvede individer, byen vrimler med. Han vil gøre kort proces: Han vil slå forbryderne ihjel, han vil rense ud i byen. Martin Scorsese skabte en stjerne, da han lod Robert De Niro spille hovedrollen som Travis Bickle i Taxi Driver. Og alle, der har blot et gran af filmnørd i kroppen, nikker ivrigt genkendende, når dette citeres: You talkin’ to me? You talkin’ to me? You talkin’ to me? Then who the hell else are you talking… you talking to me? Well I’m the only one here. Who the fuck do you think you’re talking to? Oh yeah? OK.

Taxi Driver

6) Mad Max (George Miller, 1979)

G

eorge Millers australske actiondystopi Mad Max, med Mel Gibson i hovedrollen som Max Rockatansky, handler om samfundets totale nedbrud. Anarkiet har inficeret alt og alle, og de australske landeveje terroriseres af motorcyklebander. Max er ude på et hævntogt, da medlemmer af motorcykelbanden Zed Runners har slået hans søn og kone ihjel. Mad Max fik i 1981 og 1985 efterfølgerne Mad Max 2 og Mad Max Beyond Thunderdome, der begge blev instrueret af George Miller. Næste år er George Miller i øvrigt tilbage på de australske landeveje med Mad Max: Fury Road, der har skiftet Mel Gibson ud med Tom Hardy.

Mad Max

7) Death Wish (Michael Winner, 1974)

C

harles Bronson er hævneren par excellence, og Death Wish-filmene, især Michael Winners første fra 1974, kan man ikke komme udenom. Bronson spiller arkitekten Paul Kersey, der indleder et hævntogt mod de forbrydere, der slog hans kone ihjel og voldtog hans datter. En af forbryderne spilles i øvrigt af Jeff Goldblum, der med Death Wish havde landet sin første filmrolle. Den originale film fik fire efterfølgere, der alle har Charles Bronson i hovedrollen som hævnerarkitekten Paul Kersey.

Death Wish

8) The Exorcist (William Friedkin, 1973)

D

a William Friedkin instruerede William Peter Blattys roman om den djævlebesatte Regan, skabte han ikke blot horrorhistorie, han skabte et mesterværk. The Exorcist, der hører til blandt horrorgenrense tungeste drenge, er flere gange blevet udkåret som den mest uhyggelige film. Det er en film, der har et utal af mindeværdige scener og sekvenser, hvoraf mange centrerer sig omkring den unge Reagan (Linda Blair). Filmen tager, som så mange andre eksorcismegysere, afsæt i en sand historie, nemlig Roland Doe-sagen, hvor en lille dreng angiveligt var besat af en dæmon. Man skal ikke blot have set The Exorcist, man skal eje The Exorcist!

The Exorcist

9) The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)

D

a Francis Ford Coppola i 1972 tog kærlig hånd om Mario Puzos mafiaroman The Godfather, introducerede han filmverdenen for mafiabossen Don Corleone, der portrætteres med korporlig fylde og en intimiderende myndighed af Marlon Brando. Ingen med blot en smule sans for filmkvalitet vil have svært ved at placere I’m gonna make him an offer he won’t refuse. Okay? The Godfather, der fik to efterfølgere i henholdsvis 1974 og 1990, står i dag som mafiaopus numero uno … men så kom HBO-serien The Sopranos og væltede den af pinden. Nej, pjat. Og dog!?

The Godfather

10) Deliverance (John Boorman, 1972)

J

ohn Boormans Deliverance, der på dansk blev sendt i biograferne med titlen Udflugt med døden, er en ubehagelig film. En gruppe venner (Burt Reynolds, Ronny Cox, Jon Voight og Ned Beatty) tager på vildmarkstur. Desværre ender de i kløerne på en flok hillbilly-sinker, der blandt andet voldtager Ned Beattys karakter i den berygtede squeal like a pige-scene. Filmen blev i 2008 udvalgt af United States National Film Registry som værende bevaringsværdig med begrundelsen, at den er kulturelt, historisk og æstetisk betydningsfuld.

Deliverance



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.




0 Comments


Skal du ikke skrive en kommentar?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *