Litteratur

6. februar 2017

ANMELDELSE: “Creating the Worlds of Star Wars: 365 Days”

star-wars-creating-star-wars-365-days-film-filmboeger-fiktion-og-kultur-plusbog-2

plusbog-logoJohn Knolls “Creating the Worlds of Star Wars: 365 Days” er et imposant bogværk på 744 sider og flotte 2 kilo, der er spækket med anekdoter og mere end 1000 billeder fra de første seks film i “Star Wars”-sagaen.

Bogen, der kan købes hos Plusbog, er udgivet af forlaget Abrams, som står bag en lang række delikate “Star Wars”-titler. “Star Wars”- og filmeksperten J.W. Rinzler er medforfatter på bogen, der SKAL være at finde i bogsamlingen, hvis man elsker Lucas’ galakseunivers – den er et must!

Don’t blame me. I’m an interpreter. I’m not supposed to know a power socket from a computer terminal.
- C-3PO til R2-D2 i “Star Wars: Episode IV – A New Hope” (George Lucas, 1977).

Anmeldelse -Creating the Worlds of Star Wars in 365 Days - Star Wars - Bog - John Knoll - Plusbog.dk - Film - Fiktion & Kultur (2)

En solid håndfuld “Star Wars” …

John Knoll er ikke en hr. hvem som helst i film- og “Star Wars”-henseende. Langt fra, faktisk! Udover at være øverste chef for den kreative afdeling hos Lucasfilms Industrial Light & Magic, har han arbejdet som visual effects supervisor på en lang række Hollywood-blockbusters. Et arbejde, der i 2007 indbragte ham en Oscar for de visuelle effekter på Gore Verbinskis “Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest” (2006). Så Knoll er altså en mand, der hører til i toppen af ligaen, når vi taler visuelle effekter.

Anmeldelse -Creating the Worlds of Star Wars in 365 Days - Star Wars - Bog - John Knoll - Plusbog.dk - Film - Fiktion & Kultur (3)

Debuten med “Star Wars” fik Knoll i 1997, da han var visual effects supervisor på 1997-versionerne af “Star Wars: Episode IV – A New Hope” (George Lucas, 1977) og “Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi” (Richard Marquand, 1983), der blev sendt i biograferne som optakt til Lucas’ kommende prequel-trilogi, som Knoll også arbejdede på fra 1999 til 2005.

Senest har han fungeret som forfatter, producer og – igen! – visual effects supervisor på Gareth Edwards “Rogue One: A Star Wars Story” (2016). Den sidstnævnte funktion har indbragt ham en Oscar-nominering, hans sjette af slagsen, ved dette års uddeling, der løber af stablen den 26. februar.

Anmeldelse -Creating the Worlds of Star Wars in 365 Days - Star Wars - Bog - John Knoll - Plusbog.dk - Film - Fiktion & Kultur (4)

En kærlighedserklæring …

Knoll er en kyndig galakseguide, og på de 744 sider strøer han om sig med viden, anekdoter og oplysninger fra de to første “Star Wars”-trilogier, hvoraf mange er helt nye for undertegnede – og jeg opfatter mig endog som værende ganske velbevandret i det univers, der i år kan fejre sin 40-års fødselsdag. Billederne er i en liga for sig selv, og ikke så få af dem har aldrig set dagens lys i bogform før.

Bogen fremstår som en kærlighedserklæring til Lucas’ univers, og selvom dens korpus hører til i den tunge ende, så læser den sig gesvindt. Man fortærer ord og billeder med en hast og en appetit, der egentligt er en smule skammelig, da bogen fortjener, at man dvæler ved den – ikke sluger den som en sulten kannibal på en øde ø, der efter lang tids fravær af kød pludselig får besøg af nødstedt vildt.

Anmeldelse -Creating the Worlds of Star Wars in 365 Days - Star Wars - Bog - John Knoll - Plusbog.dk - Film - Fiktion & Kultur (1)

Heldigvis er bogen så imponerende stykket sammen, at man ikke blot læser den én gang, men har den liggende fremme som et referenceværk, man altid kan bladre i, når lysten overmander én – og det gør den tit! Det er en coffee table-bog i miniformat, hvis eksistens fortjener at blive formidlet til alle, der ønsker at fordybe sig i det univers, der fortsat lever i bedst velgående takket være en indtil videre imponerende indsats fra Disney!

Og ja, naturligvis deler jedifilosoffen Yoda min begejstring for Knolls murstensbog, og han har tilladt mig at citere ham for følgende: Læse den, du skal!

04-creating-the-worlds-of-star-wars-365-days-fiktion-og-kultur-plusbog-dk-film-bog-cover-star-wars

plusbog-banner-fiktion-og-kultur