Film

21. maj 2017

ANMELDELSE: “Disney Movie Posters: From Steamboat Willie to Inside Out”

20) Disney Movie Posters - Film - Fiktion og Kultur - Bog - Plusbog.dk - Cover

plusbog-logoDet er forlaget Disney Editions, der har udgivet denne smukke plakatbibel, der spænder over imponerende 91 år: Fra de tidlige stumfilm med pigen Alice fra 1924 til klassikeren “Frost” fra 2015. Manden, der har udvalgt plakaterne og skrevet introduktionerne, er Disney-kenderen Kevin Luperchio, der med rund hånd har udvalgt plakater inden for alle områder af Disneys filmkunst.

Disney Movie Posters: From Steamboat Willie to Inside Out” er således en lidt misvisende titel, da bogen starter tidligere og ender senere, end filmene i bogtitlen angiver. Det ændrer dog ikke på det faktum, at bogen er en nydelse at sidde med. En nydelse i gedigent mammutformat, der måler 29 x 36 centimeter og spreder sig ud over 150 glittede sider, der er spækket med flotte reproduktioner af Disneys kendte (og knapt så kendte) film.

If you can dream it, you can do it. Always remember that this whole thing was started by a mouse.

- Walt Disney

Disney Movie Posters - Filmplakater - Disneyplakater - Plusbog.dk - Fiktion & Kultur - 3 (1)

Hvis man interesserer sig for Walt Disney og den historik, der knytter sig til såvel personen Disney som til firmaet, så er dette en bog, der ikke må mangle i samlingen. Bogen er en fortrinlig pendant-udgave til den efterhånden halvgamle “Disneys store plakatbog”, der blev udgivet af Aschehoug (nu Lindhardt & Ringhof) i 2003 i præcis samme størrelse.

Bogens fokus spænder fra de tidligste stumfilm over kortfilmene, klassikerne, Pixar-produktionerne og live action-filmene. Der er således hentet plakateksempler fra alle kroge af Disneys bredtfavnende bagkatalog af film, og man nyder sig igennem bogen side efter side efter side!

Disney Movie Posters - Filmplakater - Disneyplakater - Plusbog.dk - Fiktion & Kultur - 1Disney Movie Posters - Filmplakater - Disneyplakater - Plusbog.dk - Fiktion & Kultur - 3 (2)

Hvert kapitel af bogen indledes med en kort præsentation af Kevin Luperchio, hvor han blandt andet beskriver, hvorledes en plakat bygges op, og hvorfor én enkelt film ofte bliver markedsført med flere forskellige plakater. Han ser også nærmere på The Golden Age inden for Disney-animation, den stille og kreativt udsultede periode, der kom i kølvandet på Disneys død i 1962, samt genfødslen i 1989 med den såkaldte renæssance-periode.

Ligeledes bliver man med kyndig hånd guidet rundt mellem de mange klassikere, PIXAR-produktioner og et nøje udvalgt antal af de mange, mange live action-film, som Disney-studierne også er kendt for med stor succes at producere. Det er berigende læsning, og Luperchio skriver med kærlighed om noget, han interesserer sig helhjertet for.

Disney Movie Posters - Filmplakater - Disneyplakater - Plusbog.dk - Fiktion & Kultur - 2

Bogen præsenterer et overflødighedshorn af plakater i gigantisk størrelse, der muliggør, at man kan nærstudere de fine detaljer i plakatens opbygning. Der er også blevet plads til at gengive forskellige plakater, som er produceret til den samme film for at eksemplificere, hvorledes Disney-studierne målretter deres markedsføring mod forskellige segmenter. Ligeledes er der eksempler på, hvorledes forskellige lande har plakater, der adskiller sig fra de amerikanske originalplakakter.

Bogens bredde spændvidde muliggør også, at man kan se, hvorledes plakatkunsten har ændret sig fra 1920’erne til i dag. Personligt er jeg især glad for reproduktionerne af plakaterne til Disneys kortfilm. Hver eneste af Disneys 5-10 minutter lange kortfilm, der havde sin storhedstid fra 1920’erne til 1950’erne, fik sin egen plakat. I dag er det plakater, der er gledet i glemsel, og det er kun de færreste, der ved, at disse plakatkunstværker eksisterer. Det kunne være herligt, hvis der en dag dukkede en bog op, der reproducerer alle kortfilmsplakaterne kronologisk. Jeg håber, jeg krydser fingre!

Disney Movie Posters - Filmplakater - Disneyplakater - Plusbog.dk - Fiktion & Kultur - 3

For Disney-elskeren er “Disney Movie Posters: From Steamboat Willie to Inside Out” et værk, der ikke må mangle i samlingen. Bogen er et mammutværk, der har samme storhed over sig som det filmselskab, hvis plakater det er, som bliver gengivet. Teksten er sparsom, men informativ, og der er holdt strengt fokus på at gengive plakaterne, der smukt evner at tale for sig selv. Det er en bog, man nyder at bladre igennem … og det flere gange i træk. Og så giver den én, hvilket er nok så vigtigt, lyst til at gense filmene!

Disney Movie Posters - Filmplakater - Disneyplakater - Plusbog.dk - Fiktion & Kultur - 3 (3)

21 - Disney Movie Posters - Film - Fiktion og Kultur - Bog - Plusbog.dk - Cover

plusbog-banner-fiktion-og-kultur