Comics

2. marts 2017

ANMELDELSE: “Metrozone” af Søren Mosdal

Forlaget Fahrenheit er aktuelle med Søren Mosdals tegneserie “Metrozone” – en deprimerende fortælling, hvor det lader til, at alt håb er uigenkaldeligt ude.

Søren Mosdals “Metrozone” er en dystopisk fremtidsfabel, der gør kærligt brug af en neonfarvet 80’er-æstetik, og ens tanker vandrer da også uvilkårligt til den farverige VHS-æra, efterhånden som man læser sig ind i den dystre fremtidsvision, Mosdal får skabt.

Fortællingen om den unge pige Nikki, hvis bror er blevet forvandlet til  en såkaldt “biomekanoid”, læser sig gesvindt, og man erfarer hurtigt, at Philip K. Dicks science fiction-dystopier ikke er blevet skrevet forgæves.

“Metrozone” får således én til at tænke på ikke blot “Total Recall” og “Blade Runner”, men også “RoboCop”, “Escape From New York”, “Elysium” og “Waterworld”, som alle på en eller flere måder deler tematik med tegneserien.

Handlingen finder sted i en nær fremtid, nærmere bestemt 2027, hvor Jordens vejrsystemer er brudt totalt sammen. Klimakaos hersker, og den tidligere funklende metropol, Aurinko, er druknet i kaskader af vand. I et oversvømmet metrosystem lever en gruppe af mennesker afskåret fra verden ovenover, hvor den tyranniske præsident Putko er leder.

Mosdal kommer vidt omkring, og han berører temaer som religiøs fanatisme, overvågning, klimaforandringer, magtelitens undertrykkelse af folket og politisk diktatur. Det kan virker forceret, men det hele bliver bundet smukt sammen med en slutning, der (udover at komme bag på mig) ikke har meget godt at sige om menneskehedens skæbne.

Det er herligt, at danske tegneserier som denne har et forlag som Fahrenheit som støtte. “Metrozone” er en lille, dystopisk perle, som trods mørket funkler og markerer sig som et interessant og selvstændigt  bidrag til genren.

 

Metrozone (cover).indd



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.




0 Comments


Skal du ikke skrive en kommentar?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *