Film

19. juni 2017

ANMELDELSE: “Rings” (2017)

Alting har en begyndelse, alting har en ende … og nogle gange kører det hele i ring! Sådan er det i det tredje amerikanske kapitel i “The Ring”-franchisen, der tager teten op 12 år efter, at den sidste film i serien havde premiere.

Det er spanieren F. Javier Gutiérrez, der er instruktøren bag “Rings” (2017). En film, der har sat sig for at afdække myten bag det sagnomspundne VHS-bånd, der kræver mere end et pund kød, hvis man drister sig til at smide båndet i det museale klenodie af en maskine. En maskine, som filmens kernepublikum næppe kan relatere til.

Hvem er Samara Morgan, der har det med at krybe ud af skærmen og tage livet af én, hvis man har været så dumdristig at se indholdet på VHS-båndet, der har det med at dukke op her og der og alle vegne? Ja, det har en række personer sat sig for at finde ud af. Ikke frivilligt, men af tvang!

Vi følger Julia (Matilda Lutz), der vil opspore sin kæreste, der er forsvundet. Hun møder universitetslæren Gabriel Brown (Johnny Galecki), som forsøger at afkode mysteriet bag Samara-videoen, der slår alle ihjel efter syv dage, hvis man vel at mærke ikke har nået at tage en kopi af båndet og vise den til en anden. Julia opdager noget, ingen andre har set – der gemmer sig en ny film i den oprindelige, som måske kan give svar og endelig ophæve forbandelsen.

Men lad det være skrevet allerede her: Intet bliver ophævet! Og det ved man jo også godt, hvis man er en smule inde i horrorgenrens konventioner. Man lukker ikke hermetisk af for muligheden for at fortsætte en rentabel filmserie. Det gør man bare ikke. Og selvom “Rings” blev modtaget mere køligt end lunkent af filmkritikerne, så udgjorde den dog en lille boxoffice-succes, der med et produktionsbudget på 25 millioner dollars formåede at indtjene 83 millioner.

Man skal være horrornovice og ren skrækamatør, hvis filmen skal generere gåsehud. Der er altså ikke meget gys at komme efter, hvis man tilhører den gamle skole, hvor man er blevet udsat for lidt af hvert. Filmen formår da heller ikke at holde kvalitetskadencen, når den måles med de to første amerikanske kapitler i serien. Og det er ærgerligt, da der ér potentiale i historien om Samara, og “Rings” smider da også interessante brødkrummer til seerne. Brødkrummer der dog ikke formår at føre os ad spændende stier.

Således bliver den introducerede “Orfeus og Eurydike”-tematik ikke fulgt til dørs. En tematik, der ellers udfordrer genre- og kønskonventionerne  på en interessant måde. Og så er der de små, symbolske hints, som vi hele tiden fordres med. Som da Julia i videoen ser en slange, der æder sin egen hale. Hvis man ikke er en kulturel amøbe, vil man med det samme have afkodet, hvad filmen arbejder hen imod, og man advares mod slutningen, der benytter sig af ouroboros-myten.

Når vi taler Hollywood, så står menuen tit på genfødsel efter bedste ouroboros-manér. Det er ikke nødvendigvis en skidt ting, men det bliver hurtigt kedeligt, når forudsigeligheden er den primære ingrediens. Jeg er sikker på, at et uprøvet publikum vil finde filmen mere interessant end den garvede horrorelsker. Selv kommer jeg næppe til at møde Samara i denne film igen! Se hellere de to første film i serien eller – bedre endnu – Hideo Nakatas originale udgave fra 1998.

1489061526116262