Litteratur

28. august 2017

ANMELDELSE: “Star Wars Art: Comics”

plusbog-logoStar Wars Art: Comics” er den anden bog i forlaget Abrams’ “Star Wars Art”-serie, der med George Lucas som kurator præsenterer den fineste kunst inden for den kategori, som den enkelte bog har sat sig for at dykke ned i. Og i dette tilfælde er det altså tegneserierne, der sættes fokus på.

Der er tale om en delikat hardbackudgave på 179 sider, der måler 28 x 33 centimeter. Bogen er spækket til randen med de fineste tegninger, skitser og malerier, der er hentet fra arkiverne hos Lucasfilm. Man finder eksempler på “Star Wars”-tegneserier, der er blevet skabt af forlag som Marvel og Dark Horse Comics fra 1977 og frem. Bogen er en smuk tilføjelse til ens “Star Wars”-bibliotek.

We really wanted to raise people’s consciousness about the artistic quality of comic book art. We wanted to treat it as fine art from great sequential storytellers. George has often said that if you put comic book art in a museum, it will be as good as a lot of modern art and as good as the work of the great figure artists from earlier eras.

― J. W. Rinzler

“Star Wars Art: Comics” er redigeret af “Star Wars”-eksperten J.W. Rinzler, der efterhånden kan fremvise et CV bestående af ikke så få titler, der tager afsæt i Lucas’ galakseunivers. Udover at være fast redaktør på forlaget Abrams’ “Star Wars Art”-serie, er han også manden bag selvsamme forlags to “Storyboard”-bøger, der præsenterer et selektivt udvalg af storyboards fra den originale trilogi og prequel-trilogien, og så har han jo også skrevet de måske tre vigtigste bøger overhovedet, nemlig “The Making of”-bøgerne, der går i dybden med filmene i den originale trilogi.

Star Wars Art Comics - Abrams - Film - Filmbøger - Star Wars - Plusbog.dk - Anmeldelse - Fiktion & Kultur - Bøger (0)

Den første “Star Wars”-tegneserie dukkede op i 1977. Det var Marvel, der stod bag det første hæfte, der blev lanceret samme år som premieren på “Star Wars”, der jo som bekendt skrev filmhistorie. Marvel, der på daværende tidspunkt havde økonomiske problemer, blev reddet fra finansiel ruin, da deres “Star Wars”-hæfter viste sig blive ekstremt populære hos læserne.

Det er ingen hemmelighed, at George Lucas er en forudseende mand, og selvom han var nervøs på sin films vegne, som han ikke selv havde den store tiltro til, det havde været en besværlig produktion, havde han allerede lavet aftaler med forlag og legetøjsfirmaer, der op til premieren skulle gøre opmærksom på filmens eksistens. Legetøjsfirmaet Kenner nåede som bekendt ikke at komme med i tide, men Marvel havde allerede det første “Star Wars”-hæfte i handlen den 12. april 1977, hvor filmen fik premiere den 25. maj.

Star Wars Art Comics - Abrams - Film - Filmbøger - Star Wars - Plusbog.dk - Anmeldelse - Fiktion & Kultur - Bøger (1) - 3Star Wars Art Comics - Abrams - Film - Filmbøger - Star Wars - Plusbog.dk - Anmeldelse - Fiktion & Kultur - Bøger (3)

Serien kørte hos Marvel fra 12. april 1977 til 17. juni 1986, og der blev i alt lanceret 114 numre af den populære tegneserie, som Marvel netop har samlet og udgivet i tre digre omnibus-bøger, der hedder “The Original Marvel Years Vol. 1-3” … det er must have-bøger for tegneserie- og “Star Wars”-elskere!

Til Marvels hæfter blev der skabt et hav af kunst, hvoraf en ikke ubetydelig del aldrig tidligere har været trykt i bøger. Tegninger, skitser og malerier har levet en hengemt tilværelse i skuffer og skabe hos Lucasfilm og forlagene, hvis arkiver er bugnende guldgruber af “Star Wars”-kunst.

Som nævnt var det Marvel, der lancerede “Star Wars” som tegneserie. Herefter kom der også en fast avisstribe, der tog sin begyndelse i 1979, og efterfølgende har blandt andet Dark Horse Comics markeret sig som et vigtigt forlag, når talen falder på skabelsen af “Star Wars”-tegneserier.

“Star Wars Art: Comics” byder på et overflødighedshorn af kendte, mindre kendte og sågar ukendte tegninger fra forlag som Marvel og Dark Horse Comics, og så er der også blevet plads til eksempler på privatejede malerier og tegninger, der ikke tidligere er blevet trykt i bøger.

Det måske mest interessante i denne bog finder man, når man har læst sig frem til de sidste sider. Her bringer J.W. Rinzler nemlig for første gang nogensinde et transcript af George Lucas’ første møde med Marvel-redaktøren Roy Thomas og tegneren Howard Chaykin, der taler om, hvorledes “Star Wars” skal tage sig ud i tegneserieform. Mødet blev afholdt den 27. juli 1976, blot 11 dage efter optagelserne på “Star Wars” var færdige.

Star Wars Art Comics - Abrams - Film - Filmbøger - Star Wars - Plusbog.dk - Anmeldelse - Fiktion & Kultur - Bøger (1) - 2Star Wars Art Comics - Abrams - Film - Filmbøger - Star Wars - Plusbog.dk - Anmeldelse - Fiktion & Kultur - Bøger (1) - 1

Som anført, så er “Star Wars” og tegneseriekunsten to tæt forbundne størrelse, og det har de  været siden deres respektive debuter i 1977. Marvels første hæfte, der var en tegneserieudgave af filmen, udviklede sig til at blive en månedlig udgivelse. Og i dag, fire årtier efter “Star Wars” kom til verden, har Marvel igen fornyet universet i tegneserieform.

“Star Wars Art: Comics” samler noget af det bedste kunst inden for “Star Wars”- tegneserierne, og det er George Lucas, der egenhændigt har udvalgt kunsten, der bliver afbilledet i denne bog. Man finder skitser, færdiggjorte sider, covers og malerier udført af sådanne navnkundigheder som Al Williamson, Howard Chaykin, Adam Hughes, Bill Sienkiewicz, Dave Dorman og mange, mange andre.

Ligeledes gengives der helt nye værker og bestillingsarbejder udført af tegneseriekunstnere, der normalt ikke forbindes med “Star Wars”, og her finder man blandt andre John Cassaday, Sam Kieth, Mike Mignola, Paul Pope, Frank Quitely og Jim Steranko repræsenteret.

Bogen er en fornøjelse at sidde med, og man bladrer den igennem utallige gange. Det er en bog af den slags, man med jævne mellemrum vender tilbage til. Og så er det en bog, der ikke må mangle i samlingen, hvis man er ægte “Star Wars”-fan.

37 - Star Wars Art Comics - Star Wars - Bog - Roman - Cover - Fiktion & Kultur - Plusbog.dk

plusbog-banner-fiktion-og-kultur