Litteratur

27. marts 2017

ANMELDELSE: “Star Wars Costumes: The Original Trilogy”

plusbog-logoDer er skrevet ufattelige mængder af bøger om “Star Wars”-filmene, der hver især helliger sig særlige områder inden for universet. Brian Alingers “Star Wars Costumes: The Original Trilogy” er et gennemgribende værk, der ser nærmere på de mange kostumer, der blev lavet til den originale trilogi, som havde premiere i biograferne mellem 1977 og 1983.

Bogen, der er udgivet af forlaget Titan Books, som i øvrigt står bag en lang række “Star Wars”-titler, er en delikat coffee table-bog på 226 sider og flotte 33×23 centimeter. Den giver læseren et udførligt indblik i, hvorledes kostumerne til den originale trilogi blev udtænkt og skabt, og “Star Wars Costumes: The Original Trilogy” – som kan købes hos Plusbog – er for den informationshungrende “Star Wars”-fan en nødvendig investering til reolen!

Han Solo: You changed your hair.
Leia: Same jacket.
Han Solo: No, new jacket.

“Star Wars: Episode VII – The Force Awakens” (J.J. Abrams, 2015).

Den opmærksommere læser vil muligvis spørge sig selv om, hvorfor jeg indleder en anmeldelse af en bog, der fokuserer på kostumerne i den originale trilogi, med et citat fra første episode i den nye sequel-trilogi?

Jo, det gør jeg, fordi filmen – “The Force Awakens” – er en hengiven kærlighedserklæring til dét univers, der i år kan fejre sin 40-års fødselsdag, og citatet illustrerer, hvorledes filmens instruktør, J.J. Abrams, og manuskriptforfatterne Lawrence Kasdan, Michael Arndt og J.J. Abrams, på subtil facon formår at klemme små cadeaus til den originale trilogi ind i plottet. Og ja, så er Han Solos jakke naturligvis afbilledet i bogen, så man selv kan slå efter og se, om det rent faktisk ér en ny jakke, han har erhvervet sig.

IMG_5680

“Star Wars Costumes: The Original Trilogy” er skrevet af Brandon Alinger, der i mange år har forsket i George Lucas’ omfattende “Star Wars”-univers. Til daglig er han chef i Los Angeles-firmaet The Prop Store, der har specialiseret sig i at sælge filmrekvisitter og -kostumer. Allinger har fået tre insidere til at leverer bogens forord, nemlig John Mollo, Aggie Rodgers og Nilo Rodis-Jamero, og de leverer herlige anekdotetilbageblik på de tre første “Star Wars”-produktioner, der tog verden med storm.

Britiske John Mollo, der oprindeligt er militærhistoriker, fik sin “Star Wars”-debut tilbage i 1977, da han fungerede som kostumedesigner på “Star Wars: Episode VI – A New Hope” (George Lucas), hvilket indbragte ham en Oscar. Senere arbejdede han også som kostumedesigner på “Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back” (Irvin Kershner, 1980).

Aggie Rodgers er et Hollywood-ikon inden for kostumedesign. Hun arbejdede første gang sammen med George Lucas på dennes film “American Grafitti” (1973), og hun designede efterfølgende kostumerne til “Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi” (Richard Marquand, 1983).

Nilo Rodis-Jamero, der leverer bogens sidste forord, har en lang Hollywood-karriere bag sig, og han har blandt andet fungeret som art director og concept artist på “Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back”  såvel som kostumedesigner på “Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi”.

IMG_5674

For de fleste af os, der elsker det imponerende og kontinuerligt voksende galakseunivers, betyder kostumerne meget. De er længe trådt ind i filmhistorien, hvor de er troner som ikoner over de tre film, der i 70’erne og 80’erne redefinerede filmindustrien, skrev historie og er blevet højtelskede film, der har formået at fange den ene generation efter den anden

Brian Alinger må have haft en fest, da han i forbindelse indsamling af materiale til bogen fik lov til at gå på opdagelse i Lucasfilm Archives. Bogen er nemlig, udover at indeholde et hav af anekdoter og interviews, også et overflødighedshorn af sjældne behind the scenes– og publicity stills, der ikke tidligere er blevet gengivet i bogform. Og så er der alle de nye billeder af kostumerne, som er taget af Joseph McDonald.

Bogen er bygget således op, at hver episode i den originale trilogi har hvert sit kapitel, hvor kostumerne og figurerne præsenteres i tekst og billeder. Man suges ind i universet, og bogen gengiver den entusiasme og skaberglæde, som alle de kreative folk i kulisserne gik til arbejdet med. Nilo Rodis-Jamero formulerer på smukkeste vis, hvad “Star Wars” betød for ham:

To a design junkie, Star Wars was the biggest fix there was. It was all about design – sound, music, sets, costume, and the universe – working together perfectly.

PicMonkey CollagePicMonkey Collage-2

Bogen udkom i 2015, da “Star Wars”-universet, i hvert fald, når talen falder på spillefilm, blev vækket af sin 10 år lange dvale, og den er et fint supplement til Trisha Biggars “Dressing a Galaxy: The Costumes of Star Wars”, der udkom i 2005 hos forlaget Insight Editions / Harry N. Abrams.

Man kan håbe, at Alingers næste bogprojekt kommer til at fokusere på de mange smukke kostumer, der blev designet til Lucas’ udskældte prequel-trilogi, der havde premiere i biograferne fra 1999 til 2005.

PicMonkey Collage-4PicMonkey Collage-3

I øvrigt skal det nævnes, at Denver Art Museum i USA har stablet udstillingen “Star Wars and the Power of Costume” på benene, der fokuserer på de kostumer, der blev skabt til såvel prequel-trilogien som til den originale trilogi. At et kunstmuseum beslutter at huse en udstilling, der har fokus på “Star Wars”-kostumer, viser meget godt, hvor stort et fænomen George Lucas’ galakseunivers er blevet.

Så hvis man tilfældigvis er i Denver,  kan man med fordel lægge vejen forbi Denver Art Museum, der til og med 9. april kan vise de flotte, fantastiske og fænomenale kostumer frem, der i snart 40 år har defineret nogle af filmhistoriens mest ikoniske figurer.

IMG_5697

16 - Star Wars Costumes - Star Wars - Bog - Cover - Fiktion & Kultur - Plusbog.dk

plusbog-banner-fiktion-og-kultur