ANMELDELSE: “Star Wars: Vol. 2” af Jason Aaron & John Cassaday

A rebellion emboldened – an empire resurgent!

Andet bind i Marvels nye hardbackserie – “Star Wars: Vol. 2” – opsamler numrene  #15-25 samt Annual #1, der tidligere har været udgivet som hæfter og trade paperbacks. Så imens man venter på, at det næste kapitel i “Star Wars”-sagaen får biografpremiere til december, kan man fordybe sig i nogle af de fantastiske “Star Wars”-tegneserier, Marvel har skabt.

Bogen er på 280 sider, måler 30×19 cm, har nummerering på ryggen og udgives med smudscover, der har motiv fra “Star Wars #21” Det er kunstnere som Jason Aaron, Leinil Francis Yu og Jorge Molina, der har skrevet og tegnet de i alt 16 historier, der er samlet i denne hardback-udgave.

If you love the films, there’s no reason you should be missing out on this comic!

Da Disney erhvervede sig rettighederne til George Lucas’ “Star Wars”-univers tilbage i 2012, gik vi ind i en ny æra. “Star Wars” havde længe befundet sig i en døsig dvaletilstand, hvis man ser bort fra de animerede tv-serier og den evige strøm af merchandise og legetøj. Marvel producerede ikke tegneserier, og den sidste film i sagaen var George Lucas’ egen “Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith” fra 2005.

Men dvalen blev for alvor brudt i 2015, da ikke blot J.J. Abrams’ “Star Wars: Episode VII – The Force Awakens” fik biografpremiere og tog verden med storm ved at generere indtægter, som ingen “Star Wars”-film før den havde formået at gøre, men også Marvel genoplivede “Star Wars” i tegneserieform. Og selvom et forlag som Dark Horse Comics har skabt nogle fantastiske tegneserier, så kan man ikke komme udenom, at Marvel er dét rigtige “Star Wars”-forlag.

De nye tegneserier fra Marvel giver os både det ikoniske, hvor klassiske figurer bliver iscenesat i kendte situationer, men formår også at introducere nye elementer, man ikke tidligere er stødt på. Nye verdener, nye figurer og nye handlingstråde bliver præsenteret af et hav af forskellige tegnere og forfattere, der hver især har deres helt særegne stil. Ja, aldrig tidligere er Marvels “Star Wars”-tegneserier blevet præsenteret med så forskellige streger og udtryk, som det er tilfældet med de nye.

Man kommer vidt omkring i 16 historier, der er trykt i denne bog. Dødsstjernen er eksploderet, og vores helte – Luke Skywalker, prinsesse Leia, Han Solo – undslipper med nød og næppe et dødeligt møde med vores alle sammens favorit-sith, Darth Vader. Vi møder Dr. Aphra, smugleren Sana Starros og så har vores helet besluttet sig for at stjæle Star Destroyeren Harbinger. Om det lykkes, ja det skal ikke afsløres her!

Dette bind afsluttes med en alternativ historie – “Droid Dilemma” – der skiller sig markant ud i forhold til de 15 øvrige. Det er R2-D2, der har hovedrollen i historien, og den er skrevet som en hyldest til Kenny Baker, der desværre gik bort 13. august 2016. Og ja, hvis man ikke ved det, så er Kenny Baker skuespilleren, der gemmer sig inde i R2-D2.

Ligeledes kan vi opleve Obi-Wan Kenobi i en historie, der han ufrivilligt er kommet på en wookiee-dusørjægers liste over mål. Han hedder Black Krrsantan, og han er ikke en føjelig wookie … men hvilken wookie er også det?

Med andre ord, så fortsætter Marvel ufortrødent deres udforskning af galaksen, der som bekendt er langt, langt væk!

Hvis man ikke allerede har investeret i hæfterne eller de opsamlende trade paperbacks, så er Marvels hardback-serie en fornuftig investering, der præsenterer de mange historier på bedst mulig måde og i bedst mulig kvalitet. Det er en fornøjelse at sidde med disse bøger, og man nyder at kunne plukke dem fra reolen og genlæse nogle af favorithistorierne uden at skulle være nervøs for at lave æselører.

Dette er bøgerne, der henvender sig til den dedikerede “Star Wars”-fan, der ikke har noget imod at betale lidt ekstra for kvalitet, og som gerne venter på, at Marvel – desværre ikke hurtigt nok – får udgivet disse lækre hardback-bøger.