T

aschens tobindsværk 100 All-Time Favorite Movies åbner op for 100 af filmhistoriens største værker, der er produceret i perioden 1915 til 2000. Det er informativ læsning, der bæres frem af et stærkt udvalg af stillfotografier. Men det er også læsning, man som fan af Taschens bøger har været igennem tidligere.

Vi kender alt for godt selskabsfloskler som Det er en klassiker! og Det er et mesterværk! Sådanne udbasuneringer underbygges sjældent med viden, men flagrer i al deres substansløshed som øjeblikskonstateringer undfanget af  momentan begejstring. Og det er jo alt sammen fint og godt. Men ikke alle film er klassikere, ikke alle film er mesterværker! Det kræver en faglighed, der går udover Wikipedia, hvis man ikke skal devaluere begreberne med revl og krat.

En sådan faglighed finder man hos Taschen, der efterhånden har udgivet en kohorte af bøger, der alle giver velkvalificerede og sagligt funderede bud på filmhistoriens bedste produktioner: klassikerne, ny-klassikerne og mesterværkerne. Det skorter i sandhed ikke på lekture, der ønsker at gøre os klogere på alle de film, vi SKAL nå at se, inden vi forlader denne verden.

Med 100 All-Time Favorite Movies har forlaget gjort det svært for sig selv. Over 100 års filmhistorie er blevet kogt ned til blot 100 film, hvilket er en virkelig hård trimning! De udvalgte film repræsenterer naturligvis alle det ypperste inden for filmkunsten, men ville hver især kunne være blevet erstattet af en anden og lige så betydningsfuld film. Når man skriver denne slags bøger er det efter klip en hæl og hak en tå-princippet, og der udelades mere end der indlemmes.

De to bøger, der tilsammen udgør 800 sider, er inddelt i årtier, der hver især indledes med en introduktion, der opsummerer kendetegnene ved disse. Introduktionerne er alle skrevet af den tyske kunstkritiker og kurator Jürgen Müller, der er én af Taschens faste redaktører. Det er fine introduktioner, der åbner op for årtiet og placerer de enkelte film i en forståelsesramme.

Som det er med alle Taschens bøger, så er der lagt stor vægt på det visuelle element, og det vrimler med stillfotografier af den bedste slags. Så alle de berigende ord, der også er til stede, suppleres med en lang række ikoniske fotos fra den pågældende film, der fungerer som appetitvækkere. Lad mig så få den film i afspilleren, tænkte jeg op til flere gange under læsningen!

Desværre er det sådan med 100 All-Time Favorite Movies, at den mestendels består af sammenkog, der er hentet andetsteds fra. Alle teksterne er således sakset fra Taschens tidligere udgivne, men nu udsolgte, flexicover-bøger, der skuer ud over et helt årti. Det vil sige, at teksten til Metropolis er hentet fra Movies of the 20s, teksten til Gone With the Wind er hentet fra Movies of the 30s, teksten til The Third Man er hentet fra Movies of the 40s og så fremdeles. Det samme gør sig i øvrigt gældende for udvalget af stillfotos, der ligeledes stammer fra de nævnte Movies of the

Så hvis man allerede har disse bøger stående på hylden, der i øvrigt er markant mere rummelige, så er der ingen grund til at investere i denne copy/paste-udgivelse. Men hvis ingen af dem troner i filmbogssamlingen, så er 100 All-Time Favorite Movies i al sin overskuelighed et godt sted at starte.

TASCHEN's 100 All-Time Favorite Movies (1)
INFO OM UDGIVELSEN:

Forfatter: Jürgen Müller (ed.)