eg kan tydeligt huske den sommer, jeg opdagede The Beatles. Jeg spillede én af min fars singleplader igen og igen. Strawberry Fields Forever tonede ud af rillerne på den ene side, og når jeg en sjælden gang vendte skiven, trompeterede Penny Lane ud på den anden. Jordbærmarkerne var favoritten. Men dog ikke for altid. Musiksmag ændres, når tider ændres. Når tilhøreren selv forandres. Hvordan kan man så lave et opslagsværk med de ultimative 1001 album, man bare høre, før man dør?

Foretagendet har dog sin berettigelse. Fra 50erne og frem til i dag er der perler efter perler på musikhistoriens alt andet end lige snor. 50erne er ikke så bredt repræsenteret. Albummet trådte sine spæde barneskridt med geniale udgivelser inden for jazz, rhythm and blues, rock og soul – Miles Davies, Fats Domino, Elvis Presley, Little Richard og Ray Charles er forgangsmændene. 60erne er vinylens ungdom, den blomstrer med The Beatles, Bob Dylan, The Doors, The Rolling Stones, The Velvet Underground og The Who – listen er lang, men musikken er banebrydende, melodiøs og har skarpe kanter, jo længere frem i årtiet vi bevæger os. 70erne er mangfoldighedens årti, med mange gengangere fra 60erne, men med nye ansigter som Aerosmith og Queen. 80erne betyder et møde med poppen for alvor. Duran Duran, A-HA og Pet Shop Boys bryder ud af rockens lænker, mens andre smeder dem i nyskabende arrangementer såsom U2 og The Smiths. 90erne er en sammensat cocktail af Ice Cube, Nirvana, Red Hot Chili Peppers, Jamiroquai, Blur, Pulp, Air, rockens enfant terrible Marilyn Manson, og poppens ligeså – Britney Spears. Det nutidige årti er nogle steder et sats, mange album har ikke tidens tand at stå imod med, men bogen rammer plet med blandt andet Coldplay, Outkast, Gorillaz og The White Stripes, der alle har deres egen lyd, deres egen vision. Undervejs i årtierne har den danske konsulent Jan Sneum sat sine hjemstavnsspor i oversættelsen af den amerikanske udgave og plottet udgivelser ind fra C.V. Jørgensen, Otto Brandenburg, Tina Dickow og The Raveonettes. Ingen tvivl om at de på hver deres måde er cremen af dansk musik, men om de alle passer ind i musikhistoriens 1001 nats eventyr er en smagssag.

Perlerne er mangfoldige, og der er netop noget for enhver smag. Men der er mest at komme efter, hvis man allerede har ladet sig betage af musikhistoriens vingesus. Det har jeg. Når jeg vender et blad, kan jeg høre single efter single, og huske stemninger og oplevelser. Beskrivelsen af hvert album er kogt ned til en side (enkelte til en halv), hvilket er passende til et sådant opslagsværk, men beskrivelserne kommer ikke helt ind til kernen af musikkens væsen. Det er synd. Men det er ikke fatalt.

Læseoplevelsen er god, men de indre melodier, man hører for sit øre, er bedre. Bogen inspirerer også til at udstikke nye veje for musiksmag og behag, og den er god til at drage paralleller mellem tider og genrer. Gamle bekendtskaber såvel som nye er derfor flittigt blevet spillet på YouTube under læsningen. Egentlig i total konflikt med bogens budskab, der i forordet har en fin melankolsk kærlighedserklæring til albummet som fænomen.

Det handler ikke om at strømline befolkningens eller læserens musiksmag. Det er ikke en kanon. Om ikke andet, så viser bogen netop, hvor stor alsidighed musikkens verden repræsenterer. Et årti som 70erne byder på blød pop à la The Carpenters, ægte zeppeliner rock fra himlen, discogroove fra Chic, sprøde soulscenarier fra Marvin Gaye, punk rock fra Rotten og resten af Sex Pistols samt glam og art rock fra kamæleonen David Bowie – og ikke at forglemme maskineri og syntetisk lyd fra elektronikmusikkens mestre Kraftwerk. Nogle bliver dog netop glemt i denne opsamling, mens andre er husket, som kan undre i mange sind.

Men musiksmag og musikoplevelse er og bliver subjektiv. Det er alt i alt 1001 gode bud, og værket er skrevet af en bred skare af professionelle musikelskere til os – den brede skare af dødelige musikelskere. Hvad andet kan man ønske sig? Måske omkring 950 album til jul, så er min samling komplet.

1001 ALBUM

1001 ALBUM-1

Dorthe Gertsen