T

rine Hahnemann, der er fast madskribent for Alt for Damerne, har netop sendt sine nyeste kogebog på markedet. Det er den digre og farveprægtige 365 hverdagsretter, der er udkommet fra Lindhardt & Ringhof.

Filosofien bag Hahnemanns nye kogebog opsummeres bedst af hende selv. Hun skriver således smukt i bogens forord, at: Husk du er, hvad du spiser, at god hverdagsmad spises ved spisebordet med familie og venner, og at mad, der er lavet med kærlighed, i eget køkken, aldrig kan overtrumfes.

Bogen indeholder – som året i dage – 365 opskrifter. Man ville derfor, hvis man tog titlen seriøst, kunne bruge bogen som inspirationskilde og slavisk afprøve opskrifterne én efter én, dag efter dag, hvis man ellers havde energi, tid og penge til et sådant kulinarisk eksperiment. Bogen er i øvrigt bygget op således, at ugen begynder med lette og hurtige retter, hvor man i weekenden finder de lidt mere tidskrævende. Alle lørdagsretterne er – som Hahnemann skriver – er markeret med et ikon, så man let kan finde dem.

Bogen er skrevet ud fra en specifik devise, der går igen hos mange andre af tidens populære kokke. Det skal nemlig være let at lave mad, og maden skal samtidig være sund. Dette koncept sporer man hos både Gordon Ramsay og Jamie Oliver, der i deres seneste bøger har været fortalere for god, sund og hurtig mad. Dette er en devise, der sælger bøger. Man genfinder det også i en lidt mere fanatisk form hos helseguruen Lene Hansson, hvis bøger dog (og nu er jeg flink) er lettere kedelig i sammenhold med eksempelvis Ramsay, Olivers og Hahnemanns.

Man finder i 365 hverdagsretter – udover forordet – blot en gennemgang af, hvad ens køkkenskabe bør indeholde af varer. Hvorledes ens basislager, bør tage sig ud. Ligeledes finder man en præsentation af de (nødvendige) krydderier, man skal have stående på hylderne. Dette vil sige, at bogen primært er forbeholdt de mange opskrifter. Ingen udenomssnak, men fokus på det centrale.

Bogens madfotografier er taget af den dygtige Lars Ranek, der også var manden bag fotografierne i   Hahnemanns smukke hyldestbog, Det skandinaviske køkken. Fotografierne er – om end ikke så æstetisk eksperimenterende og udfordrende som i Det skandinaviske køkken – smukke og (måske vigtigst af alt?) mundvandsfremkaldende og inspirerende.

Bogen indeholder opskrifter på klassiskorienterede retter med et tvist (Grillet mørbrad med rysteribs og agurkesalat), mere moderne opskrifter (Kalvekoteletter med kapersdressing og polenta), gamle kendinge (Spaghetti med tomat, basilikum og mozzarella) samt lidt mere gastronomisk udfordrende (Rosmarinmarineret svinemørbrad med asparges i pesto og bagte tomater). Der er – med andre ord – noget for enhver smag, noget for enhver gourmand. Bogen indeholder et udførligt register, der gør det let at finde præcis dén opskrift, man vil afprøve.

Der er intet at udsætte på kogebogen. Konceptet (og titlen) er sjovt, og retterne lever til fulde op til den filosofi, Hahnemann præsenterer i sit forord. Det er en suverænt inspirerende kogebog, der – som bogens bagside skriver – har gode chancer for at blive din nye yndlingskogebog. Så hvis man har brug for en ny og spændende kogebog, spækket med lækre retter, så er Hahnemanns på ingen måde en dårlig investering.

Food

365 hverdagsretter