A

schehougs nye bog om appetizere af Susannah Blake – 500 appetizere – præsenterer en lang række forslag til forretter, snacks og andre småretter. Så nu er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at prøve noget nyt, når man disker op med en forret eller små snacks til sine gæster.

Hvad skal man servere til forret, når man holder fest? Skal det være den traditionelle rejevariant med avocado? Eller skal det være rejecocktailsudgaven, der altid er populær, men som også er noget fortærsket? I stedet for at søge mod det vante, så kunne man eventuelt hente inspiration i 500 appetizere, hvor der blandt de 500 forslag til appetizere, snacks og småretter nok burde dukke en forret op, der kan give rejeklassikerne konkurrence til følehornene.

Bogen er bygget op som de to øvrige i Aschehougs kogebogsserie, der netop er sendt i handlen – det drejer sig udover denne også om 500 muffins & cupcakes samt 500 supper, der begge i øvrigt er anmeldt her på siden. 500 appetizere er i miniformat (16×16 cm) og er strukturmæssigt ligeledes bygget op som de to andre – så de passer fint ved siden af hinanden i reolen. Quadratisch. Praktisch. Gut.

I bogens indledning præsenteres en lang række informationer om udstyr, hvorledes man laver – og ikke mindst præsenterer og anretter – de perfekte appetizere. Ydermere kan man læse om hvilke appetizere, der egner sig til fest og hvilke, der egner sig til hverdag.

Bogen giver også gode tips – og opskrifter – til salsa og dip, hvis man f.eks. skulle have lyst til at afholde en mexicansk inspireret fest. I denne forbindelse finder man forslag til forskellige variationer med tortillachips, der blandt andet inkluderer tortillachips med røget paprika, tortillachips med lime, tortillachips med garam masala eller totillachips med cayennepeber. Til disse kan man så servere en tomatsalsa med rødløg eller en avocadosalsa, der afrundes med lækre og rygende varme quesadillarekanter med mozarella og basilikum og en kold mexicansk øl!

Alt behøves dog ikke at være mexicansk, og bogen er da også geografisk bredt forankret, da den både giver forslag til retter, der har rod i det spanske, græske, tyrkiske og asiatiske køkken. Så der burde under alle omstændigheder være noget for alle i denne lille appetizer-bog! Om man er til spanske tapas, græske filopakker med feta, tyrkiske fyldte vinblade eller lækre, asiatiske sushiruller, så giver denne bog opskrifterne på disse samt et hav af andre, man kan glæde sine gæsters ganer med.

Appe

500 appetizere