P

olitikens Forlag har udgivet en ret fiks kogebog, der i samspil med Aarstidernes måltidskasser giver et godt udgangspunkt for god mad i hverdagen. Bogen – Aarstidernes madplaner – er skrevet af kokkene Søren Ejlersen og Thomas Hess fra Aarstiderne samt illustreret med fotografier af Columbus Leth.

Mangler du madinspiration i hverdagen? Står du ofte og hænger over supermarkedets kølediske, imens du rådvildt kløer dig i hovedet og tænker: Hvad skal jeg lave i dag? Eller hvis du ligefrem udbryder et fortvivlende aaaaarrrgghhhhh, som det eksemplificeres i bogen, så bør du nok overveje at investere i kogebogen Aarstidernes madplaner, der leverer et hav af inspirerende opskrifter til ugens fem hverdage. Opskrifter, der baserer sig på gode råvarer, masser af grøntsager og kød/fisk af den sunde og gode slags.

Bogens madplaner er også udstyret med en såkaldt sms-kode, hvilket betyder, at man ved at sende en sms med den pågældende madplans-kode kan få tilsendt indkøbslister til de pågældende retter på sin mobil. En fiks service for dem, der har ekstra travlt. Så bliver det ikke lettere. Nemt og bekvemt!

Bogen er groft inddelt i tre hovedkapitler: Forår/sommer, efterår/vinter samt morgenmad & små mellemmåltider. Her finder man madplaner til 16 uger, 80 opskrifter i alt, der fokuserer på mere grønt i kosten og fisk mindst én gang om ugen. Bogens hovedfilosofi lyder – kort og godt – mere grønt, mindre kød! Blandt andet skriver Ejlersen og Hess i bogens forord, at:

Gryderne simrer og syder, og køkkenet dufter af friske råvarer, krydderurter og spicyness fra citron, hvidløg, ingefær og chili. Vi har brugt mange grøntsager – årstidernes bedste – og knap så meget kød, men godt med fuldkorn. Det er mere råt og mindre kogt. Alt i alt sund mad, der får alle sanser i spil og derfor giver en fuldstændig og tilfredsstillende madoplevelse ved bordet.

Det er da også primært det grønne, man bemærker, når man bladrer igennem bogen. Kød som tilbehør, grønt som hovedingrediens. Selvom bogens koncept er smart, hvis man har travlt, så egner den sig også fortrinligt til at plukke fra. Det er i hvert fald måden, jeg bruger den på. Altså som en konventionel kogebog, om jeg så må sige.

Kogebogen er ikke den store rejse ind i madens verden med gastronomiske beretninger, som man kender det fra Gordon Ramsays, Jamie Olivers, Nikolaj Kirks, Camilla Plums eller Claus Meyers kogebøger. Der fortælles ikke så meget om råvarer og ingredienser og krydderier. Nej, der er et hårdt fokus på opskrifterne. Ingen udenomssnak, kun madlavning!

Der er stor variation i opskrifterne, der spænder fra Burger i focaccia med coleslaw over Kyllingegryde med røde linser og aspargessalat med estragon til Ovnstegte andelår med aubergine og couscous med frisk koriander. Så selvom det er en bog med madplaner til hverdagen, så er det altså ikke lig kedelig mad. Og så skal bogens Lasagne med hjemmelavet bechamelsauce i øvrigt varmt anbefales herfra!

Der er masser af variation i bogen, bunker af lækre og inspirerende opskrifter, der kan sætte et fint kulinarisk punktum for en stresset arbejdsdag. De fleste opskrifter tager blot 45 minutter at tilberede, så tidsmæssigt er det ganske overskueligt. Eller, som Ejlersen og Hess skriver i deres forord: Alle kan være med. Stille og roligt … fra mandag til fredag. Ahhhhh …

Søren Ejlersen

Aarstidernes madplaner (3)