A

schehougs bog om franske oste er en lille, handy opslagsbog, der udmærker sig ved at give eksperttips om mere end 350 franske ostetyper. Man er – med andre ord – godt rustet, hvis man med denne under armen tager på afslappende madferie i Frankrig. Det er en god og praktisk guide, man hurtigt kan lave opslag i.

Noget af det bedste, man kan komme ud for, er et velassorteret ostebord dækket op sammen med en god rødvin. Ligeledes er det en udpræget fornøjelse af den noget nær ubeskrivelige slags, når man for eksempel rejser i Sydfrankrig – lad os blot sige det herlige Provence – og udelukkende udrustet med en lækker brie, lidt frugt og en god vin, finder et stille sted med en lunende sommerbrise og dulmende cikadesang – det er noget af det tætteste, man på jord kommer himmerig. Vergil – den store romerske digter – skrev da også i 42 f.Kr. at, Lad os hvile på et leje af løv: Vi har moden frugt, bløde kastanjer og rigeligt med frisk ost – mere skal der ikke til, mere skal der ikke siges!

Bogen er bygget op som en visuel guide, der giver hurtigt overblik over de mange ostetyper, der gennemgås fra a til z. Hver ost bliver med nogle få ord beskrevet – hvorfra den stammer, hvor lang tid den har eksisteret og hvad den eksempelvis kan spises sammen med. Man får også informationer om ostenes udseende, deres masse og skorpe. Ligeledes er hver enkelt præsentation – hver artikel – udstyret med et landkort, hvor en rød prik indikerer ostens oprindelsessted.

Man bliver også udstyret med en symbolnøgle til hver enkelt ost, der fortæller om ostens eksplicitte egnethed til øl, cider, champagne, kaffe, rødvin, hvidvin, rosévin og spiritus. Nøglen giver også informationer om ostens form, typiske vægt, fedtindhold, om det er gede-, fåre-, eller komælk, osten er fremstillet af, og om årstiden, hvor osten normalt spises.

I bogens introduktion kan man læse en kortfattet – om end interessant – artikel om ostens historie i vores kultur – og den går skam langt tilbage. Ikke kun kan man læse om oste i Det Gamle Testamente, men også Homers grandiose epos – Odysseen – fortæller om, hvordan Odysseus og dennes mænd gemmer sig i kyklopens hule, mens denne malker sine geder og får, hvorefter han syrner det halve, sier ostemassen og sætter den til side i vidjekurve. Man finder simpelthen hele fremstillingsprocessen af ost beskrevet i et af litteraturhistoriens mest forunderlige værker.

General Charles de Gaulle har en gang lakonisk konstateret, at: Hvordan i alverden skal man regere et land, som har 325 slags oste? Dette giver nærværende bog ikke svar på, men man finder dog de 325 oste – og lidt til – beskrevet i udførlige termer, så man er godt rustet til sin næste ostetur i det herlige Frankrig – både som amatør og som kender!

For som bogens redaktør – Jöel Robuchon – skriver i forordet, så kan kendere … læse bogen med interesse og glæde. Amatører vil ivrigt konsultere den og lære en ny verden at kende.

Oste

Aschoughs bog om franske oste