V

i skriver december, julen står for døren og traditionen byder blandt andet, at man kaster sig over æbleskiven. Og hvis man gerne vil eksperimentere med den lille, gastronomiske madkugle, så har Forlaget Globe netop udgivet Kevin Crafts meget inspirerende kogebog Æbleskiver: Traditionelle og helt nye og spændende opskrifter.

Æbleskiven behøves ikke blot være den klassiske og alment kendte variant, der serveres med syltetøj og flormelis. Nej, æbleskiven kan skam også være meget andet … og så kan den i øvrigt spises hele året rundt, selvom den jo i de flestes sind bliver opfattet som en højtidsspise, der hører julen til. Men lad os se nærmere på den inspirerende og spændende æbleskivekogebog, som Forlaget Globe netop har sendt i handlen.

Bogen, der byder på 111 velillustrerede sider, opremser en lang række opskrifter på æbleskiver, der spænder fra de traditionelle søde af slagsen over madæbleskiver og snackæbleskiver. Man finder hurtigt ud af, når man læser bogen, at man har været stagneret i sin opfattelse af, hvorledes denne madkugle kan serveres.

Der bydes på 40 idéer til traditionelle æbleskiver og helt nye og spændende alternative. Bogen er inddelt i seks overordnede kapitler, hvor man først får noget om æbleskivens historie at vide, om udstyr og forskellige typer af pander, hvordan man laver den bedste dej samt om æbleskivefyld og hvordan dette tilsættes. Herefter følger en lang række opskrifter på søde æbleskiver og madæbleskiver, der nok skal kunne anspore ens lyst til at svinge æbleskivepanden i køkkenet.

Blandt de spændende – og mundvandsfremprovokerende – opskrifter på de søde skiver, finder man blandt andet æbleskiver med chokoladestykker, kokosæbleskiver, citron-birkesæbleskiver, honningkageæbleskiver med glasur (meget juleagtigt!), berliner-æbleskiver, æbleskiver med fyld af lemon curd (MUMS!) og æbleskiver med jordbærlækkeri (dobbelt MUMS!)…

Så der er altså fuldt knald på kreativiteten. Her tænkes der virkelig ud af boksen. Men hvad der måske er mere interessant end de søde kage- og dessertæbleskiver, er de pikante snack- og madæbleskiver. Her går det for alvor op for én, at æbleskiver ikke behøves blot at høre julen til … for læs blot her: Æbleskiver med kartoffel og forårsløg, æbleskiver med svampe og pancetta, spinat- og fetaæbleskiver, æbleskiver med røget laks og dild, æbleskiver med figen og røget skinke samt æbleskiver med to slags ost og tomatsovs. Det er da i den grad lækkert og indbydende!

Så hvis man vil vove sig ud i at eksperimentere med æbleskiven, så skal denne bog, som der mig bekendt ikke findes magen til på det danske kogebogsmarked, være stærkt anbefalet. Men glem nu ikke den klassiske skive med syltetøj og flormelis, som trods alt er en helt igennem fantastisk nydelse for ganen.

Æbleskiver (2)

Æbleskiver