ComicWiki_logoJagten på regnbueorkidéen, der er første bind i Garen Ewings prisbelønnede og anmelderroste trebindsføljeton om forskningsassistenten Julius Chancers eventyr, er netop udkommet fra Tellerup. Det er et herligt album, der vækker minder om Hergés streg og dennes Tintin-eventyr.

Det er ikke tilfældigt, at man sidder med en Tintin-følelse i kroppen, når man læser Ewings eventyr. For ikke blot er tegningerne skabt i den fransk-belgiske ligne claire-stil, som Hergé var med til at definere, Ewing har også – som det anføres i pressemeddelelsen – gerne villet fremkalde den stemning, man finder i klassiske, europæiske eventyralbums som eksempelvis Tintin og Blake & Mortimer.

Vi befinder os i England i 1920’erne, hvor en, skulle man mene, harmløs orkidékonkurrence sætter sind i kog og eventyr i gang. Den stakkels Lord Reginald Lawrence bliver af den forbryderiske forretningsmand Urkaz Grope snydt til at indgå et væddemål: Hvis Grope vinder orkidékonkurrencen, skal han have et sværd, der har været i Lawrence-slægtens eje i århundreder. Problemet er blot, at den der ejer sværdet kan gøre krav på såvel jarltitelen som familiegodset.

Da det rygtes, at Grope skulle være i besiddelse af en sjælden sort orkidé, opsøger Lord Lawrence den kendte historiker Sir Alfred Catesby-Grey og dennes forskningsassistent Julius Chancer for at høre, om de kan være ham behjælpelig med den penible situation, han er endt i. Lawrence har nemlig læst en artikel af sladderjournalisten William Pickle, der påstår, at Sir Alfred skulle eje en såkaldt regnbueorkidé – og den ville trumfe Gropes sorte af slagsen og dermed sikre Lawrence sejren i orkidékonkurrencen. Desværre viser det sig, at regnbueorkidéen er en myte, men Julius Chancer er ikke sen til at melde ud, at han gerne vil bevise, at orkidéen eksisterer … og så er eventyret ellers skudt i gang.

Garen Ewing har skabt et formidabelt retro-eventyr, der er tro imod sit klassiske ophav. Stregen er fin og elegant, og man sidder hele tiden med Tintin såvel som Indiana Jones i tankerne, når man sluger sig igennem dette første eventyr med Julius Chancer.

Der stævnes flot ud med dette første bind i trilogien, der introducerer en lang række interessante og godt opbyggede karakterer, som man glæder sig til at møde igen. Her ikke mindst eventyreren Julius Chancer, men også journalisten William Pickle, banditten Grope og hans højre hånd, der naturligvis hedder Evelyn Crow: Så er der dobbelt op på navnesymbolikken!

Plottet er velkonstrueret og pageturner-spændende, og Ewing er ikke blot en dygtig tegner og farvelægger, han er også en dygtig forfatter, der ikke er ueffen med humoren. Man klukler flere gange under læsningen af albummet, der – genren tro – slutter med en fin cliffhanger.

Jeg kan ikke andet end afslutte med følgende: køb første bind og tag på eventyr med Julius Chancer … du vil ikke fortryde det!

Garen Ewing - Jagten på regnbueorkidéen - første del

INFO OM UDGIVELSEN: