M

ovies of the 2000s, der er den seneste udgave i Taschens flexicover-serie, præsenterer 140 film, der markerede sig stærkt inden for årene 2001 til 2010.

De 140 film, der vanen tro præsenteres med filmstills, produktionsfotos, synopser, minianalyser, trivia samt skuespiller- og instruktørinfo, er udvalgt med omhu, og selvom ikke alle hører til blandt ens egne favoritter, så er der tale om vigtige og interessante film, der på hver sin måde har skrevet sig ind i filmhistorien.

Årtiet bød blandt andet på markante blockbuster-succeser som Harry Potter og The Lord of the Rings-trilogien, og James Camerons Avatar injicerede 3D-teknologien med ny energi. Også Disneys Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl buldrede igennem sammen med animationsfilm som PIXARS The Incredibles, Finding Nemo, Wall-E og Up. Allesammen mesterværker, der kom som perler på en snor.

Ligeledes var det et politisk årti, hvor mange film blev produceret i skyggen af angrebet på World Trade Center den 11. september 2001. Film som Hotel Rwanda, The Last King of Scotland, Bowling For Columbine, Good Night, and Good Luck, De andres liv, Babel, Persepolis, The Hurt Locker, Goodbye, Lenin og The Baader Meinhof Complex tog fat i emner som krig, terrorisme, diktatur, skoleskyderier, korruption, folkemord og overvågning. Det real-historiske element var tydeligt, og flere af filmene blev kritikerrost og vandt store, vigtige priser. Kathryn Bigelows The Hurt Locker modtog eksempelvis Oscaren for Bedste Film ved uddelingen i 2010.

Movies of the 2000s er hyggelig så vel som berigende filmlæsning, og selvom bogen i sit snit er meget forelsket i de store film, i mainstreamfilmene, så er der også blevet plads til indenpendent-perler som Little Miss Sunshine, kunstnerfilm som Dogville, og ikke-amerikanske film som eksempelvis Guillermo del Toros Pans Labyrint og Alejandro González Iñárritus Biutiful og selv sammes Babel.

Når man stykker en bog som denne sammen, så er man nødt til at klippe en hæl og hakke en tå. Man kan umuligt gøre plads til alt, og der er naturligvis blevet udeladt mere end der er blevet indlemmet. Når det er sagt, så består bogen – som jeg skrev indledningsvis – udelukkende af vigtige og interessante film, der alle har været med til at definere dette tiår.

Movies of the 2000s er en moppedreng på 864 sider, der – så lang tid man ikke læser i dem – tager sig flot ud ved siden af de tidligere syv udgivne bøger i serien. Det viser sig nemlig hurtigt, at  flexicover-formatet er alt andet end hensigtsmæssigt til bøger af så tung kaliber, og efter meget få gennembladninger begynder de at hænge kedeligt i ryggen. Som 80-årige landarbejdere står de skæve og svajende i ryggen, hvilket er ærgerligt, da det netop er bøger, man ofte konsulterer.

Men hvis man gerne vil have et hurtigt overblik over nogle af de store film fra årtiet, så er dette en inspirerende bog, der giver én lysten til at gense favoritter samt minder en om film, man glemte at få set, da de havde premiere.

movies_of_the_2000s_mi_gb_3d_04430_1503121854_id_911726

INFO OM UDGIVELSEN:

Originaltitel: Movies of the 2000s