ette er en bog, der ikke må mangle i samlingen, hvis man er glad for tv-serier – og hvem er ikke det i disse tider? Taschens nye og digre værk er en gennemgang af en række udvalgte tv-serier, som “tossekassen” de sidste 25 år har budt på. Og der er mange perler imellem, kan I tro.

Det er ingen en statshemmelighed, at tv-serien som format har gennemgået en kulturel revolution de senere år. Nu er moderne tv-dramatik med til at sætte dagsordnen, og tv-serier er ikke længere de sorte får i klassen. Vores ordforråd er blevet udvidet med begreber som binge watching, føljetonserier, episodeserier, og aldrig tidligere har så mange haft styr på de amerikanske netværk og de serier, der produceres af disse. Tv-serier er blevet fiktionstrendsættere, og den ene triumf afløser den anden. Ja, selv de smådovne dagbladskritikere herhjemme har fundet ud af, at tv-serier er værd at skrive om – at alle så skriver om de samme serier, ja det er så en anden sag.

Nu er Taschen Verlag klar med en bog, der skuer ud over nogle af de bedste tv-serier, der er blevet produceret de sidste 25 år. Og der er i bogen blevet plads til en lang række fantastiske af slagsen, der præsenteres skulder ved skulder. Vanen tro har vi at gøre med en mammutbog, der udgøres af flotte 744 sider og som måler 32,7 x 24,5 centimeter. Bogen, der naturligvis kommer i hardback, er redigeret af Taschens faste redaktør inden for film- og tv-området, nemlig den tyske kunstkritiker og professor, Jürgen Müller.

Man kan ikke sætte mange snuskede fingre på det udvalg af serier, bogen består af. De hører næsten alle til i superligaen, og der er endog blevet plads til danske indspark som Borgen (ja, den er populær) og Broen, og både Mads Mikkelsen og Nicolaj Coster-Waldau har centrale roller i henholdsvis NBC-serien Hannibal og HBO-serien Game of Thrones, der ligeledes figurerer på indholdsfortegnelsen, som er indsat nedenfor.

Bogens skribenter tør også at give tv-serier fra klassiske netværk som eksempelvis NBC, CBS, FOX og ABC favoritprædikatet. Og det er glædeligt i en tid, hvor stort set alle kritikere har travlt med at fremhæve alt det nye fra kabelnetværkene samtidig med, at de lader hånt om det gamle og “inferiøre” arvesølv.

Derfor er det også herligt, at man støder på gennemgange af serier som Friends, How I Met Your Mother, CSI, Two and a Half Men, Veronica Mars, Boston Legal, Buffy the Vampire Slayer og den desværre kortlivede FOX-serie Firefly. Men selvom bogen er mere netværks-, årstals-, og genrevarieret end så mange andre tv-serie-udgivelser, så mangler vi stadig at få den store forkromede bibel, der tager afsæt i tv-seriens guldalder og arbejder sig op igennem tv-historien for at ende der, hvor vi er i dag. Der skjuler sig meget godt i årtierne fra 1950’erne og frem, men ikke mange skribenter, kritikere og forfattere fremhæver det glemte guld.

Det er som altid en fornøjelse at sidde med en Taschen-bog, der udgøres af velvalgte stills og som tager kyndig hånd om det, den enkelte bog beskæftiger sig med. Taschen’s Favorite TV-Shows er en bog af den slags, der gør opmærksom på sig selv i reolen. Men det betyder ikke, at den er mere Schein end Sein. Det er en fagligt tung sag, og tv-serierne bliver alle behandlet professionelt og kyndigt af en lang række (primært tyske) kritikere og akademikere. Der er med andre ord indholdsmæssigt gods i denne bog, og det hele går ikke op i glitrende sider og flotte billeder.

Taschen's Favorite TV-Shows

INFO OM UDGIVELSEN:

Originaltitel: Tashen’s Favorite TV-Shows