T

ag på en kulinarisk rejse med Anne Hjernøe og besøg eksotiske køkkener som det spanske, asiatiske, arabiske, indiske, latinamerikanske og mange flere. Bogen, der åbner dørene til disse steder og deres lækkerier, er AndeMad. En bog, der meget passende har fået tildelt undertitlen “Små retter fra hele verden”.

Vi kender Anne Hjernøe som den ene del af makkerparret i DR2-programmet Frilandshaven, hvor hun med alt hvad der kan hives op af jorden, plukkes fra træerne og nippes af buskene kokkererer sig frem til lækre retter. Ligeledes kender vi hende fra AnneMad, et andet DR2-program, hvor hun tilbereder mad i sit eget køkken. Fælles for begge programmer er, at hun med glæde i stemmen, glimt i øjet og passion for madlavningen spreder entusiasme og inspiration til os tv-seere.

Nu er hun aktuel med sin nye kogebog – omtalte AndeMad – der er en smal hardback-sag på 151 sider. Men som det jo hedder, så skal man ikke skue hunden på hårene – eller dømme efter størrelsen – og Anne Hjernøes nye, lille kogebog er da også alt andet end kedelig – tværtimod.

I bogen finder man retter med inspiration fra Spanien, Norden, Asien Frankrig, Arabien, Latinamerika, Italien og Indien. Disse kulinariske landområder er blevet tildelt deres egne kapitler, så man i hurtig overskuelighed kan zoome ind på netop det felt, man påtænker at kaste sig over.

Så hvad enten man lyster at forkæle sig – eller sine gæster – med en kold mandelsuppe, at nyde serranoskinkeomviklede dadler med blåskimmelost eller stille sulten med en skaldyrsbisque med rouille og slukke tørsten med en frisk krydret myntete, så finder man opskrifterne i AnneMad.

Anne Hjernøe skriver i bogens forord, at hun i sit eget køkken i mange år er gået langt uden om den klassiske treretters menu. I stedet har hun taget “tapas-trenden” til sig med de mange små retter, fordi man med disse – som hun skriver – kan udfordre både sine smagsløg og sin kogekunst, og det er for mig en langt mere tilfredsstillende måde at spise og lave mad på.

Afslutningsvis i bogen har Anne Hjernøe indlemmet et kapitel – “Sammensæt nye menuer” – der åbner for muligheden at fusionere de forskellige landes køkkenregioner. En god idé, der viser, at det kun er fantasien – og naturligvis smagsløgene – der definerer grænserne.

Bogen passer fint ind i tiden, hvor vi netop henter inspiration fra alle himmelstrøg og sammensætter menuer på tværs af geografi og landegrænser. Hvis man ønsker et pendant til denne spændende kogebog, så kan man med fordel stikke gaflen i Anne Hjernøes egen Politikens bog om Tapas, Jennifer Joyces Lidt lækkert: Tapas, antipasti, sushi og mezze fra Nyt Nordisk Forlag samt Paul Gaylers Tapas fra hele verden og Valérie Berrys Tapas på den nemme måde, der begge er udkommet fra Lindhardt og Ringhof.

Anne Hjernøe

Annemad