K

ager i alle afskygninger, typer og sorter er hvad man finder, når man investerer i Aschehougs kagebog, der betegner sig selv som værende en moderne klassiker. Denne berettigelse – som moderne klassiker – har den opnået fordi, den har været på markedet siden 1986. Men end ikke bogens status som selvudråbt klassiker redder den fra at være en kedelig, tidsbunden bog.

Lad det være sagt fra start: Opskrifterne i bogen fejler intet. De er dog set andre steder i nyere og mere fotografisk opdaterede kagebøger, men stadigvæk – opskrifterne fejler intet. Det er layoutet, bogens fotografier og opsætningen af opskrifterne, der er en smule gammeldaws. Men man piller jo ikke ved en klassiker.

Det kan ydermere undre, at Aschehoug – nu Lindhardt & Ringhof – ikke har valgt at udgive Aschehougs bog om kager og Aschehougs store bagebog som én, samlet udgivelse. Så ville man også være fri for at skulle betale for de samme opskrifter to gange – og bøgerne deler (trods alt) kulinarisk emne! Men lad os – i stedet for at være kulinarisk krakilsk – stikke næsen i bogen og se, hvad det er for en størrelse.

På 188 sider (delt ind i ti overordnede kagekapitler) finder man opskrifter indenfor kategorierne boller og kringler, skorper og tvebakker, wienerbrød, formkager, roulader, småkager, tørkager og konditorkager, tærter og lagkager, bagværk uden ovn og (rosinen i pølseenden) glutenfrit og sukkerlet. Hvad boller, skorper og tvebakker i denne henseende har at gøre i en bog, der kalder sig selv for Kagebog, må guderne vide. Måske man løb tør for kageopskrifter?

Som sin storebror – Aschehougs store bagebog – finder man også i Aschehougs kagebog en række råd og informationer, der knytter sig specifikt til kagebagningen. For eksempel kan man blive klogere på, hvilke elektriske ælte- piske- og røreaggregater, man kan købe hjem til sit køkken, hvis man ikke orker at ordne sagerne i egen hånd. Ligeledes er der råd at hente til, hvorledes man dekorativt kan pynte sine lagkager (klippe skabeloner af madpapir) og hvordan man producerer fint rullede roulader.

Alt i alt er den en ganske udmærket bog – hvis man ikke i forvejen har en velassorteret samling af kagebøger. Hvis blot man har behov for en enkelt (lidt spinkel) kagebog med en række opskrifter på klassisk bagværk, så er denne et udmærket bud. Og dog, for hvis man eksempelvis primært vil have en bog, der fokuserer på småkagebagningen, så er en bog som Kokkens bog om Cookies (der udgives af Forlaget Atelier) et langt mere nuanceret (og flottere illustreret) bekendtskab.

Ligeledes vil jeg også mene, at man kan nøjes med Aschehougs store bagebog, der igen er en langt flottere, mere tidssvarende bog, end klassiker-lillebroren. For fremtidige udgaver og genoptryk vil jeg forslå forlaget, at man splejser de to bøger til én bog. Det er der mere økonomi i – i hvert fald for forbrugeren!

Kage (2)

Aschoughs kagebog