P

olitikens Forlag har udgivet en pangfarvet kogebog, der beskæftiger sig specifikt med det thailandske køkken. Pågældende bog er Carsten Kysters flexicover-bog Chop Chop, der på 222 sider tager os med på en spændende kulinarisk rejse i den thailandske madkultur.

Carsten Kyster er ikke en hr-hvem-som-helst, når talen falder på mad. Han er uddannet kok, driver firmaet Sumostyling, er madskribent på Politiken, er kendt fra tv-programmet Harrys mad, har udgivet flere kogebøger, har arbejdet på restauranter i Australien og London, er kokkekonsulent og arrangerer thai/asiatiske workshops for andre kokke og madskribenter. Han har – med andre ord – godt gang i potter og pander.

Med Chop Chop åbner Carsten Kyster dørene til Thailands fantastiske køkken. Man finder opskrifter på retter fra både Nord-, Central- og Sydthailand, og madområderne dækker alt fra snacks og gademad til supper, salater, fisk og skaldyr videre til karryretter, desserter og drinks. Kyster skriver passioneret i bogens forord, at:

Det tager lidt tid at lave sin egen karry- eller chilipasta, men tro mig, det er det hele værd, og du vil med garanti sige det samme, når du først står med din helt egen hjemmelavede karry.

Og ja, det er virkelig det hele værd. Hvis man normalt henter sin thaimad udefra, men har lyst til selv at kaste sig udi at fremtrylle nogle af de thailandske delikatesser, så er man godt klædt på med denne bog, der byder på alt fra stegte nudler med tigerrejer, æg og jordnødder (pad thai), over dybstegt oksekød med hellig basilikum og chili (nua tod bai grabao) til thai-klassikeren wokstegt kylling med cashewnødder (gai phad med mamuang).

Man skal dog også være i besiddelse af en hvis gastronomisk rejselyst, hvis alle Kysters opskrifter skal afprøves. Med dette menes, at der (for en frikadelledanskers vedkommende) er noget så sjældent eksotisk som opskrifter på f.eks. dybstegte insekter (rod duan) og fiskeskinds-chips (nang pla tood). Det er et interessant (og modigt) indslag i kogebogen. Insekterne kan, skriver Kyster, bestilles friske eller købes frosne i de fleste thaibutikker.

Bogens mange herlige og smukke fotografier – taget “on location” af fotografen Lykke Rump – giver rejse- såvel som spiselyst. Bogen er flot, farverig og festlig.  Man inspireres fra første til sidste side af de skønne retter, der fryder øjnene og kilder ganen. Afslutningsvis har Kyster forfattet et kort afsnit om de råvarer, der kendetegner det thailandske køkken.

Hvis man ønsker at blive klogere på det thailandske køkken, hvis man ønsker at jonglere med mango, koriander, chili, ingefær, citrongræs, bananblade og mange andre spændende grøntsager og frugter, så er Chop Chop bogen, man skal have fat i.

Carsten Kyster

Chop Chop