et er et alvorligt emne, Oscar K. tager fat på i sin seneste børnebog De skæve smil, hvor uønskede graviditeter (aborterede børn) pludselig får mæle.

Man kommer uvilkårligt til at tænke på Pär Lagerkvists geniale roman Det evige smil, når man læser indledningen til De skæve smil, der er skrevet af Oscar K. og illustreret af Lillian Brøgger.

Pär Lagerkvist skriver følgende: Der var engang nogle døde, de sad sammen et eller andet sted i mørket, hvor vidste de ikke, måske ingen steder, de sad og snakkede for at få evigheden til at gå. Lagerkvists roman centrerer sig om en gruppe døde, der fordriver evigheden med at tale om deres forgange liv på jorden. De beslutter sig for at opsøge Gud og stille ham til regnskab for al den ondskab, der findes i verden.

I De skæve smil lyder indledningen: Ude i mørket sad en flok skæve smil. Alle de, der aldrig nåede at blive til. Små navnløse væsner. Hos Oscar K. er det de fravalgte børn – aborterne – der bliver givet en stemme. De henlever også evigheden – som hos Lagerkvist – med at stille spørgsmål og drømme om, hvordan det kunne have været, hvis de var blevet skænket et liv med en far og en mor.

Det er navnløse væsner, der filosoferer over, hvorfor de er blevet valgt fra. De drømmer om, hvad de kunne være blevet til og hvordan det ville være, hvis man havde en familie med søde forældre og søskende. Men mest af alt drømmer de om ikke at være navnløse og at få et navn. Som hos Lagerkvist drager også disse døde ud på en rejse, der skal ende hos Gud. En rejse, der skal forlene hver enkelt med et navn, med en betydning.

Det er prisværdigt, at Oscar K. skaber børnebøger, der adskiller sig fra det brede segment af børnelitteratur, der sendes på markedet. Emnet for nærværende bog er alvorligt og kan få tankerne i gang hos selv en voksen. Den egner sig som et fortræffeligt udgangspunkt for en debat om liv og død, om etik og eksistens.

Illustrationerne er farverige og smukke i deres naive barnelighed. De passer perfekt til teksten!

De skæve smil - 1

De skæve smil (3)