T

rine Hahnemanns kompromisløst æstetiske kogebog Det skandinaviske køkken er en synæstesi af sanseindtryk. Lars Raneks smukke og bjergtagende fotografier er eminent stemningsskabende og komplementerer på smukkeste vis bogens mange opskrifter.

Dette er ikke blot en kogebog! Dette er ikke blot en samling opskrifter nedfældet på papir og indbundet med ryg og sidetal. Dette er kræs for madelskere – for gourmander – der elsker såvel at nyde et velkreeret og smukt anrettet måltid som at bladre sig gennem en smuk bog med drømmeagtigt elegante fotografier.

Trine Hahnemann har begået en række kogebøger, skriver hver torsdag i Alt for Damerne om god og nem hverdagsmad og er også kvinden bag Frokostkompagniet (der har skiftet navn til Hahnemanns køkken) samt delikatessebutikkerne Hahnemann & Co. Sammen har hun med fotografen Lars Ranek, der også har en lang række bogudgivelser bag sig, og som fotograferer fast for Alt for Damernes madsider, skabt en himmerigsmundfuld af en delikat kogebog.

Oprindeligt blev denne bog udgivet på engelsk med titlen The Scandinavian Cookbook og udspringer af Hahnemanns store kærlighed til det skandinaviske køkken. Nu foreligger bogen også på dansk, og den skal være anbefalet alle, der ønsker at blive klogere på det skandinaviske køkken.

Bogen er nemlig skrevet ud fra et ønske om, at budskabet om det skandinaviske køkken skal ud til flest muligt. Hahnemann skriver selv, at: Hvis jeg tænker mig om, kan jeg ikke se nogen grund til, at rødgrød med fløde ikke skulle kunne blive den nye tiramisu. Jeg håber, at denne bog vil give inspiration til, at det skandinaviske køkken kommer til at indgå i dit hverdagskøkken sammen med den hurtige pasta og den indiske curry.

Hahnemann tager sit udgangspunkt i årets gang, og de enkelte kapitler er da også navngivet efter årets 12 måneder. Bogen fremstår som en kulinarisk rejse i Skandinavien fra januar til december, hvor opskrifter på alt fra hjemmebagt wienerbrød over lakseburgere til salat af kantareller, bacon og blommer med blåskimmelost gør, at bogen er i alvorlig fare for at blive plastret til med dryppende mundvand.

Hvert kapitel – hver årstid – bliver præsenteret fint og malerisk af Hahnemann, der kort opsummerer de råvarer og retter, der kendetegner måneden. Ligeledes bliver hver måned indledt af et smukt dobbeltsidefotografi, der fungerer som appetizer til de mange lækre sager, kapitlet disker op med.

Der er flere opskrifter, der gør krav på at blive præsenteret nærmere (samt fortæret), men især opskriften på kartoffelkage bør man bemærke. Denne lille guldklumpskage befinder sig solidt placeret i cremekagernes absolutte superliga, og selvom den kræver et stort arbejde at lave, så er (som Hahnemann skriver) belønningen stor, fordi den simpelthen smager så godt.

Jeg kan ikke komme på en kogebog, der på smukkere vis end denne sætter fokus på det skandinaviske køkkens fortræffeligheder. Hahnemann og Ranek bør – for denne smukke bog – få klapsalver og skulderklap. Så køb den, læs den, nyd den og (ikke mindst) brug den.

Hvis man vil vide mere om Trine Hahnemann, kan man besøge hendes hjemmeside ved at klikke på linket i infoboksen nederst.

Trine Hahnemann

Det skandinaviske køkken