orlaget Alvilda har netop udgivet en bog med eventyr. 25 folkeeventyr tegnet og genfortalt af Peter Madsen. Titlen på herligheden er Eventyrbogen, og den bør du købe – for den er eventyrlig god!

Folkeeventyrerne er en del af vores kulturelle ballast, og vi bærer alle rundt på mange af dem i vores rygsæk. Nogle kender vi bedre end andre. Nogle har vi læst utallige gange og i utallige versioner. Andre har vi aldrig læst før.

I Eventyrbogen præsenterer Peter Madsen en udsøgt kombination af det hele: Der er gamle travere som Snehvide, Hans og Grete, Askepot, Rødhætte, Tornerose og De tre Bukke Bruse. Der er også eventyr, som hidtil har levet en stille tilværelse i skæret fra ovenstående. Det gælder blandt andet Lillekort, Soria Moria slot og Hvem bliver først vred.

Det er herligt, at fokus ikke er lagt stringent på de mest kendte folkeeventyr, men at der også er blevet plads til de mindre kendte af slagsen. Og så frydes jeg over, at ét af mine favoriteventyr har fundet sig til rette i bogen, nemlig Drengen, der ville lære frygten at kende. Det er ét af de mange uhyggelige folkeeventyr, man med fordel kan støve af hvert år, når Halloween nærmer sig.

Peter Madsen har genfortalt folkeeventyrerne i et levende og lettilgængeligt sprog, der ikke berøver dem deres … eventyrlighed. Den nye sprogdragt klæder eventyrerne, og den vil uden tvivl virke besnærende på unge læsere, der enten læser bogen selv eller får læst op fra den. Og dét er jo netop noget, som eventyr egner sig forrygende og fortrinligt til, ja vel nærmest gør krav på … at blive læst op.

For folkeeventyrerne var, før man fandt på at indsamle og  nedfælde dem på papir, en litterær form, der blev videreformidlet mundtligt, og Peter Madsens moderne sprogtone løfter eventyrerne ind i vores stuer og børnenes værelser med en lethed, der gør det til en sand fornøjelse at læse op fra bogen. Og når man først fortaber sig i oplæsningen, hvilket sker farligt let, ja så giver man eventyrene deres helt eget liv.

Det er særligt Perraults, brødrene Grimms, Asbjørnsen og Moes og Svend Grundtvigs udgaver, der ligger til grund for folkeeventyrerne i denne bog, og de ledsages af formidable illustrationer udført i Peter Madsens letgenkendelige streg, som vi blandt andet kender den fra tegneseriemesterværket Valhalla og den nye billedbogsserie til børn, Troldeliv.

Slutteligt byder bogen på efterskriftet Om folk og eventyr, der også er forfattet af Peter Madsen. Her præsenterer han kort historien bag folkeeventyrgenren og fortæller om indsamlerne (de tyske Grimm-brødre, norske Asbjørnsen og Moe, franske Charles Perrault og danske Svend Grundtvig) og de mange forskellige versioner, der findes af de samme eventyr.

Jeg håber, at bogen finder hjem til rigtig mange læse- og eventyrglade børn og voksne. Jeg vil anbefale, at man – vi nærmer os jo julen – giver den i gave til alle, der elsker at forvilde sig ind i de fantastiske universer, der er eventyrernes. Køb den, læs den og gi’ den i gave!

Peter Madsen - Eventyrbogen - Forlaget Alvilda - 2

INFO OM UDGIVELSEN:

Forfatter: Peter Madsen