M

an er godt udstyret til at gå i krig med havets slibrige væsner, hvis man begiver sig i køkkenet med Nikolaj Kirks på Politikens Forlag udgivne kogebog, der slet og ret bærer titlen Fisk. I denne finder man ikke blot 300 opskrifter på fiskeretter, man bliver også løbende beriget af kogemandens store vid på området.

Bogen er en gedigen krabat af et stykke kogebogslitteratur, der strækker sig over hele 432 sider. Man har således opskrifter og inspiration til en rum tid, hvis man køber denne kompakte sag, der udover de mange opskrifter også indeholder kapitler om fisk, tilbehør, udskæring, opbevaring og hvad Nikolaj Kirk kækt kalder for “våbnene i køkkenet”. Her bliver man præsenteret for alt det nødvendige grej – knive, paletter, tange sakse osv. – som man skal kunne trylle frem fra køkkenskufferne.

Hele 31 fiskearter tages under kyndig behandling af Kirk, der ydermere beskriver disse udførligt. Bogens kapitler er, hvilket er yderst overskueligt, opdelt således, at hver art har sit eget kapitel. Dette gør det let at finde opskrifterne, når man for eksempel vil fremtrylle noget med stenbider, søtunge eller sandart. Indimellem kapitlerne med fiskeopskrifter, leverer Kirk ikke blot anekdoteagtige indspark fra rejser og hverdag, nej han serverer endog karatespark.

I kapitlerne “Den sovende tiger”, “Karatespark” og “Historien om færgemanden” bliver vi på bedste vis præsenteret for det fortællergen, der er en fremtrædende del af madelskerens personlighed. Tænk blot på, hvorledes han i TV2’s Go’ Morgen Danmark gang på gang har spredt glæde og fremmanet smil med sin entusiastiske og hurtigsnakkende måde at berette om glæden ved mad og madlavning.

Én af de ting, der kendetegner og definerer Nikolaj Kirks kogebøger er, at han tilstræber at oplyse, informere og gøre læseren klogere på de råvarer, der benyttes i opskrifterne. Således er det også i Fisk, hvor han præsenterer hver eneste af de 31 fiskearter, der danner grundlag for bogens 300 opskrifter. Man bliver klogere på hver enkelt fisks karakteristika, hvad den spiser, hvor den lever og hvor stor den er. Man kan ikke blive andet end klogere, når man laver mad efter Kirks devise.

Opskrifterne er som skrevet talrige, og der er rig mulighed for at udvide sine smagsoplevelser med nye fiskearter. Ikke mindst virker det spændende, at Kirk har inkluderet den giftige fjæsing, som han tilbereder på fire forskellige måder. Ligeledes har han inkluderet rokke, der får kreeret hele seks opskrifter over sit smagfulde og magre kød.

Hvis man eventuelt søger nogle pendant-udgivelser til denne prægtige fiskekogebog, så kan man finde sådanne hos Lindhardt & Ringhof, der blandt andet har udgivet Kirsten Høgh Fogts og Marianne Kastbergs lidt mindre God fisk, let at lave. Politiken har i øvrigt endnu en fiskekogebog i deres katalog – Politikens fiskekogebog – der indgår i deres håndbogsserie. Bogen er skrevet af kokken Lars Kyllesbech.

Nikolaj Kirk

Fisk