ans Meltofte og Jon Fjeldså – der begge er garvede herrer indenfor ornitologien – har med Fuglene i Danmark begået et imponerende billedrigt opslagsværk, der ikke bør mangle i reolen. Bogen – der er udgivet af Gyldendal i samarbejde med Dansk Ornitologisk Forening – er et suverænt etbindsværk, der leverer oplysninger om alle de fugle, vi kan støde på herhjemme.

Danmark er et land med en alsidig natur. Store skove – løv som nåle – hede, lange kyststrækninger, flotte engarealer samt søer, moser og åer. Det er alle biotoper, hvor vi kan støde på de godt 437 fuglearter, der til og med år 2000 er blevet registreret i Danmark. Hvis man inden sin ekskursion i det grønne til og med har konsulteret sig med Fuglene i Danmark, så vil man ikke blot have forbedret sine vilkår for at kunne spotte og identificere en af de mange fugle, man vil rent faktisk også have fået en solid baggrundsviden om de vingede væsner.

Fuglene i Danmark er forfattet af 24 af vores førende ornitologer – blandt andet Tommy Dybbro, Klaus Malling Olsen og Hans Meltofte – der hver især har påtaget sig at skrive om netop den gruppe af fugle, de er specialister i. Således undrer det ikke, at det netop er Klaus Malling Olsen, der leverer ordene til afsnittene om kjover, måger og terner. Det er i sandhed et felt, han mestrer – tænk her blot på de tre værker Terns of Europe and North America, Gulls of Europe, Asia and North America samt Skuas and Jaegers, der alle har Malling Olsen som ophavsmand!

Udover at være et velillustreret og billedrigt værk, der indeholder over 600 fotografier og tegninger, så er det også et bastant, fagligt værk, der evner at kunne formidle sit stof på en sprænglærd såvel som levende facon. Man trættes ikke af et akademisk sprogbrug – der kan tage livet af ethvert fagligt orienteret stykke litteratur – men føres ind i fuglenes liv med vid, indsigt og evnen til at formulere sig på et uhindret og lettilgængeligt sprog.

I forordet skriver de to redaktører – Meltofte og Fjeldså – at, Fuglene i Danmark ikke er et leksikon med minutiøse beskrivelser af vingedækfjer og overgumpens farvetegning eller statistik over antal æg og indtaget føde. Og nej, det er det ikke! Det vi her har at gøre med er i stedet et 750 siders velillustreret etbindsværk, der på let – og ikke mindst underholdende – facon giver et gedigent indblik i det danske fugleliv. Ligeledes er der ikke tale om en bog, man slæber med i felten – det er et værk, man i ro og mag konsulterer hjemme.

Hver eneste fugleart er beskrevet udførligt på flere sider, og velvalgte fotografier, grafer, kort og tegninger er med til at give en bedre forståelse for den enkelte fugl og dennes situation i Danmark. Et introducerende afsnit på 30 sider fortæller blandt andet om menneskets påvirkning af naturen, om fuglejagt i Danmark, om beskyttelse af levesteder, om fugleundersøgelser og leverer slutteligt en introduktion til fuglene og deres udvikling fra dinosaurusser til de fjerklædte væsner, vi kender i dag.

Danmarks ornitologiske mangfoldighed spænder i størrelse fra den petit fuglekonge, der blot vejer sølle 5 gram, til vor nationalfugl knopsvanen, der er Danmarks tungeste fugl, og som vejer imponerende 16 kilo. En mangfoldighed, man også støder på hvad angår farvepragt. Det er nok de færreste forundt at have oplevet en af de fire skrigefugle, der findes i den danske natur enten som faste trækgæster eller som ynglefugle. Men har man først set den azurblå isfugl, den farvestrålende biæder, den turkisblå ellekrage eller den smukke hærfugl med sit karakteristiske, krumme næb og punkerkam, så glemmer man det næppe igen. De er i sandhed eksotiske indslag i den danske natur.

Bogen skal være anbefalet alle, der ynder at beskæftige sig med ornitologien. Det er i sandhed et værk, der ikke må mangle i reolen, hvis man har blot den mindste interesse for vores vingede venner. Køb bogen, læs den, nyd den og bliv klogere.

Topmejse-1

Fuglene i Danmark