uoen Kirsten Høgh Fogt og Marianne Kastberg er aktuelle med fiskekogebogen God fisk let at lave, der udgives på Lindhardt & Ringhof. Det er en kogebog, hvor selv den mest fiskeforskrækkede kan finde en opskrift, der kan kilde og stimulere ganen.

Hvis man befinder sig i den uheldige – eller i hvert fald kulinarisk triste – situation, at man aldrig har brudt sig om fisk, så er der hjælp at hente i God fisk let at lave! Ikke kun byder bogen på mere end 100 lækre og smagsløgsudfordrende opskrifter, der kan gøre selv den mest fiskekræsne til konvertit, den giver også informationer omkring mange praktiske detaljer ved udvælgelse og tilberedning af de gællede væsner.

Fisk er sådan nogle slimede krabater, der ikke blot lugter, men som også sviner så grelt, når de skal tilberedes. Sådan tænker mange måske, hvilket kan være årsagen til, at en ikke ubetydelig del af den danske befolkning vælger svin frem for skrubbe og ko frem for kuller, når aftensmaden skal trylles frem. Noget som end ikke de ellers så populære fiskereklamer med Minna og Gunnar har kunnet rykke ved. Grisen og koen er fortsat danskernes foretrukne leverandører af kød!

I indledningen til God fisk let at lave – der er en pendantudgivelse til den klassiske God mad let at lavefår vi at vide, at forfatterne frem for alt ønsker at “… stimulere lysten til at spise fisk ved at bringe opskrifter på en række populære retter.” Dette er ikke en umulighed, når man tager i betragtning, at bogen indeholder så appetitlige retter som pestobagt brosme på tomatchutney – det er simpelthen så delikat og lækkert, at man alene ved at beskue fotografiet af retten får mundvand i tastaturet…

Der er en suveræn og oplysende fiskekogebog, som netop den fiskeforskrækkede fluks burde investere i, da den netop opbyder ikke kun lækre, men også nemme fiskeretter. På 215 sider – fordelt på 7 kapitler – får vi en lang række fiskeopskrifter på forretter, hovedretter, frokostretter, tilbehør, fiskemenuer samt hvad man eventuelt efter et måltid med fisk kan servere til dessert.

Især bogens indledende kapitel – værd at vide om fisk – er interessant. Her finder man oplysninger om alt fra fiskens ernæringsmæssige og kulinariske egenskaber til hvordan de skal opbevares og tilberedes. Ydermere er der gode råd til, hvorledes man skelner frisk fisk fra den knapt så friske, så man er godt udstyret, når man skal ud til den lokale fiskehandel og finde sin fisk.

Der er også udførlige beskrivelser af, hvorledes man trimmer og parterer sin fisk. Ligeledes bliver en lang række af de mere almindelige fiskearter præsenteret, så man får en idé om, hvorledes de smager, kødets farve og dets konsistens.

Det er en kogebog, der kun kan anbefales, hvis man gerne vil have en lang række af varierende opskrifter, der er nemme at gå til (og som ikke går i fisk)…

Mad-1 (2)

God fisk let at lave