G

ordon James Ramsay vil man måske opfatte som værende lidt af en hård hund – i hvert fald, hvis man har set sådanne programmer som Hell’s Kitchen og Kitchen Nightmares, der er forlægget til det sørgeligt platte Med kniven for struben. Men udover at være lidt af en kokkepitbull, så er han også en eminent madjonglør – hvilket Gør det nemt er bevis på!

Gør det nemt er Gordon Ramsays syvende kogebog i rækken af i alt 13 udgivne bøger. Nærværende bog er udgivet hos Lindhardt og Ringhof og er Ramsays første kogebog på dansk.

Som titlen lyder, så er konceptet bag opskrifterne, at det skal være let at lave mad. Dette illustrerer Ramsay allerede tidligt i bogen, da han i kapitlet “Skøn fastfood” giver opskriften på en ikke kun hurtig, men også utroligt lækker broccolisuppe, der skal toppes med hvid gedeost, let ristede mandelflager og nogle dryp olivenolie – her kan alle være med!

Men selvom opskrifterne er simple og enkle, så er de samtidig raffinerede – det er jo ikke uden grund, at Ramsays favoritkøkken er det franske. Man finder opskrifter på alt fra lækker kirsebærkompot over yoghurt-ispinde med frugt til kammuslinger i parmaskinke – der er med andre ord opskrifter til ethvert hjerte, der banker for let og lækker mad.

Bogen minder i opbygning om de kogebøger, Jamie Oliver har sendt på markedet. De er visuelle og velillustrerede oplevelsesbøger, hvor billeder går i harmonisk sammenspænd med opskrifterne. I Gør det nemt følger man f.eks. Gordon Ramsay, når han er ude at handle – når han udvælger og tilbereder sine råvarer – og man får løbende i bogen serveret små tips og historier, der gør det lettere for én at kokkerere.

Bogen indeholder over 100 opskrifter, der giver bud på alt fra morgenmad og brunch over fastfood og grillmad til mad for børn, mad for to og mad uden stress. I øvrigt er Gør det nemt udstyret med en dvd, hvor man følger Gordon Ramsay i sit eget køkken, hvor han tilbereder sine yndlingsretter.

Sammen med Jamie Oliver er Gordon Ramsay uden diskussion Englands mest feterede og fremtrædende kok – og han er mindst lige så innovativ som førstnævnte! Ikke kun optræder han jævnligt i populære tv-programmer i både Storbritannien og i udlandet, han har også åbnet en lang række spisesteder og restauranter, der bl.a. tæller sådanne steder som Gordon Ramsay Royal Hospital Road, Gordon Ramsay at Claridge’s, The Savoy Grill and Banquette, Pétrus, Boxwood Café og MAZE.

Så hvis man vil stifte bekendtskab med Ramsays cuisine, når man besøgere England, så er der rigeligt med spisesteder, man kan frekventere. For yderligere information kan man evt. besøge Ramsays hjemmeside – www.gordonramsay.com – der oplyser om restauranternes placering i såvel England som i USA, samt giver oplysninger om mange af de andre foretagender, Ramsay har iværksat.

Gordon Ramsay

Gør det nemt (3)