a jeg var mindre, var mit store idol Jacques-Yves Cousteau – havforskeren med den distinkte, røde hue. Der var intet, der kunne måle sig med de smukke film fra verdenshavenes dybder, som han så indfølende lavede. Man var bjergtaget – man var forført – hver eneste gang, Cousteau tog én med på tur under overfladen. Nu kan man med Havet: Illustreret opslagsværk selv gå på opdagelse og blive klogere på havet og de væsner, der lever i det.

Havet: Illustreret opslagsværk (udgivet på Forlaget Globe) er et 512 siders emneinddelt leksikon, der byder på imponerende mængder viden om verdenshavene og dets beboere. Viden, der er krydret med smukke fotos og illustrationer. Fabien Cousteau – barnebarn til tidligere nævnte Jacques Cousteau – skriver i sin introduktion til værket, at intet mindre end 90 procent af verdens biodiversitet har hjemme i havet. Det – sammenholdt med, at ca. 71 procent af jordens overflade er dækket af vand – vidner om en biotop, der endnu gemmer på mange hemmeligheder – nogle få af dem afdækkes i denne bog!

Noget af det første, der slår én, når man bladrer sig igennem denne flotte coffee table book, er, at den har et imponerende antal bjergtagende fotografier. Man tager sig i at svømme hen i de smukke billeder, der f.eks. udgør et nærbillede af en stillehavshummer, der hviler på bunden af et smukt, blåt Stillehav. Ligeledes giver et billede af en dykkende isbjørn og et af en gigantisk flok pingviner, der dykker under den tykke pakis på Antarktis, et æstetisk modspil til al den faglige viden, dette pragtværk er spækket med.

De 512 sider, bogen udgør, er inddelt i en lang række emner. Disse emner finder man repræsenteret under bogens fire hovedkategorier – indledning, havets miljøer, livet i havet og atlas over oceanet. Således kan man eksempelvis – under kategorien “livet i havet” – ikke blot læse om de mange fisk, hvaler og hajer, der lever i verdenshavene, men også om de fugle, der knytter sig til vand, og om krybdyr, krebs, snegle, gopler, anemoner, planter og meget, meget mere.

Bogens 47 siders indledning giver os en solid indføring i havgeologien. Vi kan læse om jordens oprindelse – om oceanernes og kontinenternes opståen, deres udvikling og om tektonik og oceanbund. Der er også kapitler om oceanvinde, overfladestrømme, dybhavscirkulation, det globale vandkredsløb, oceanet og klimaet og om orkaner og tyfoner. Med andre ord, så bliver man sluset rundt i alle de områder, der har med havet og dets 1,36 milliarder kubikkilometer havvand at gøre.

Afslutningsvis byder bogen på et atlas over oceanet, hvor man kan se kort over det arktiske hav, Norvestpassagen, Barentshavet, Atlanterhavet, Nordsøen og Østersøen og alle de andre store som små have, der dækker 71 procent af vores klode og indeholder 97 procent af dens vand.

Så hvis man har den mindste interesse for det våde element, så vil man uden tvivl finde stor fornøjelse og glæde ved at læse denne bog. Den giver et suverænt indblik i et væld af områder, der knytter sig til vores verdenshave, og er således et solidt referenceværk at have stående i reolen. Et værk, man kan konsultere, når man er i tvivl om noget, men også et værk, man blot for de smukke billeder kan nyde.

globalforumonoceans_oceanleadership-org_

Havet - illustreret opslagsværk