G

ordon Ramsays Himmelsk nemt kan forstås som et bogligt pendant til programmet Kitchen Nightmares. Denne sammenhørighed skjules af den danske titel, men hvis man ser nærmere på den engelske – Kitchen Heaven – vil man opdage sammenhængen. Her finder man såvel opskrifter for begynderen som for den erfarne kok.

Titlen indikerer altså, at man her finder opskrifter, der tilhører et guddommeligt segment af madlavningen. Om det er nemt (som den danske titel bebuder) det afhænger naturligvis af den enkeltes mere eller mindre veludviklede sans for kokkerering. Men én ting kan jeg allerede her afsløre om bogen: om ikke himmelsk nemme opskrifter, så indeholder den helt sikkert himmelsk lækre!

Som et sødt og velillustrerende eksempel på bogens mange appetitvækkende opskrifter kan i denne henseende nævnes Karamelliseret ananas med sorbet. En dessert, der består af en simpel men ikke desto mindre genial og smagfuld kombination af græsk yoghurt og ananas. Her komplimenterer yoghurtens friskhed ananassens bittersøde smag hinanden på en himmelsk facon!

Kogebogens 256 sider byder på opskrifter inden for alle kulinariske spektre. Her præsenteres man ikke kun for lækre retter med kød, fisk og grøntsager, men man bliver også serveret dressinger, saucer, desserter og “ting på toast”.

Bogens kapitler – der bærer titel efter dét kulinariske område, det dækker – indledes med gode råd og historier, der netop er afstemt kapitlets kulinariske fokusområde. Hvis man eksempelvis kaster sig over salater, så får man følgende råd med på vejen af den stjernebestrøede Michelinkok: “Det, man skal huske med salater, er ikke at gøre for meget, og altid at bruge de bedste og mest friske råvarer, man kan få fat i.” – det skal være simpelt, enkelt og for Guds skyld (blot for at blive i den himmelske terminologi) være friskt!

Bogen er ikke kun bygget op omkring fotografier af retterne, men indlemmer også en lang række mere personfokuserede fotografier, der er med til at give et billede af såvel manden Ramsay som det miljø, han er en integreret del af. Dette giver kogebogen et intimt præg, der ikke mindst løftes af de erfaringer og oplevelser, som Gordon Ramsay fra et langt liv med mad over hele verden øser af.

Dette er en bog, man ikke kun skal købe for madens skyld, men også for mandens. Hvis man er interesseret i Gordon Ramsay og dennes køkken, så vil ikke kun bogens forord have interesse, men også de løbende råd og anekdoter, der er spredt rundt om på bogens sider.

Og hvilken madentusiast med respekt for madens kunst kan ikke have interesse i anekdoter og råd, der kommer fra en mand, der ikke kun er blevet tildelt tre funklende Michelin-stjerner, men som også har fået udnævnt sin restaurant – Restaurant Gordon Ramsay – som værende verdens næstbedste?

Gordon Ramsay

Himmelsk nemt