en foretagsomme mesterkok Jamie Oliver har med sin nyeste kogebog – Hjemme hos Jamie: god mad til et godt liv – fundet tilbage til sine rødder. Han er flyttet fra den energiske storby London og har i stedet købt hus i Essex, hvorfra han nu kokkererer med selvdyrkede grøntsager og frugter.

Hvis der er en kok, der har gjort det godt – ja, endog rigtig godt – så er det Jamie Oliver. Ikke kun er han verdenskendt – han har været tilbagevendende gæst hos både David Letterman og Oprah Winfrey – han har også opbygget sit eget lille kulinariske imperium af solide køkkenredskaber, der bærer hans navn. Samtidig har han lavet utallige af suveræne madshows, udgivet ikke mindre end otte kogebøger, ejer en striber restauranter og indgår i projekter, der er med til at give unge med problemer en chance i livet ved at indføre dem i madens forunderlige og ikke mindst vidunderlige verden. Jamie Oliver er intet mindre end en stjernesikker opskrift på succes!

Hans nyeste bog er smuk – som Jamie Olivers øvrige også er det – og den bugner af vidunderlige fotografier og historier. Man sporer passionen til madlavningen igennem hvert ord – igennem hver opskrift – man støder på. Dette er et gennemgående træk i Jamie Olivers kogebøger, der har gjort ham til en så særegen og ikke mindst populær kok kloden rundt. Han sprudler af energi og fortællelyst, og glæden ved mad og friske råvarer bringer han uproblematisk og ukrukket videre til læseren på en passioneret og inderlig facon. Med andre ord, så får man straks lyst til at gå i køkkenet, når man sidder med hans bog i hånden.

Denne hans nye kogebog er økologisk! Ikke kun har Jamie Oliver fundet inspiration i sin egen køkkenhave, hvor hjemmedyrkede grøntsager og frugter danner grundlaget for mere end 100 nye opskrifter, kogebogen er også (som altid) trykt på papir, der stammer fra bæredygtigt skovbrug. Et charmerende træk fra en charmerende mand!

Kogebogens titel kunne snildt have været De fire årstider (men den er jo snuppet), da dens kapitler netop er udgjort af disse: forår, sommer, efterår og vinter. Fire kapitler, fire årstider, hvor netop de grøntsager og frugter, der her er fremme og tilgængelige, anvendes i opskrifterne.

De mange opskrifter er altså inspireret af, hvad han igennem årets 12 måneder har kunnet trække op af mulden – og det er ikke så lidt. Hans have er – for bedre at kunne visualisere det for læseren – af samme dimensioner som Søren Ryge Petersens, så den er stor, meget stor!

Det er tydeligt, at der lagt arbejde i bogen. Den er ikke kun æstetisk fuldendt og gennemtænkt, den indeholder også et hav af opskrifter, man ikke finder i Jamie Olivers tidligere bøger. Her er der nye opskrifter, der alle som en tager udgangspunkt i det, som Jamie Oliver selv kalder “(…) direkte-op-af-jorden-mad” – en super bog, man kan hive man gode opskrifter og madoplevelser ud af (eller op af)…

Jamie Oliver (2)

Hjemme hos Jamie