orrorbogen, der netop er udkommet hos Forlaget Carlsen, er en herlig labyrint- og findebog for skrækglade poder med gys og gru i blodet. Bogen, der er skrevet og illustreret mesterligt af Miwer, introducerer en lang række af de monstre, der befolker vores kultur-, litteratur- og filmhistorie.

Jeg var selv blot en ni år gammel horrroknøs, da jeg mødte Dracula første gang. Jeg havde fundet Bram Stokers klassiker i mit lokale antikvariat, og jeg slugte fortællingen om mørkets fyrste på to dage. Herefter var jeg bidt af gys, gru og gåsehud. Jeg ved, at jeg som ung, horrorglad yngling på 8-9 år ville have nydt at gyse med Miwers bog – den er eminent!

zombierne-Miwer

Med Miwers fornemme bog i hånden, bliver den unge læser introduceret for Nosferatu, Dr. Jekyll og Mr. Hyde, Den hovedløse rytter, Wolf Man, Frankensteins monster, King Kong, Mumien og  zombier. Man skal kæmpe sig gennem labyrinter og finde monstre, der har gemt sig rundt omkring i bogen. Bogen fungerer som en fantastisk appetitvækker til de mange klassiske romaner og film, der har disse monstre i hovedrollerne.

Slutteligt byder Horrorbogen på fine miniintroduktioner til alle bogens monstre, og hvis læseren ønsker at blive endnu klogere på disse, så kan man læse videre på forfatterens hjemmeside. Det eneste man skal have er et kodeord, og det får man, når man køber og læser bogen.

Jeg har kun én sølle anke, der dog er nok så vigtig: Man ærgrer sig over, at der er så få af de fornemme illustrationer, der er virkelig fine, uhyggelige og stemningsskabende. Dem måtte der gerne have været mange flere af. Man får fluks lyst til, når man bladrer sig gennem bogen, at gense filmene og genlæse romanerne, der er befolket af disse skrækvæsner, som Miwer så fermt har tryllet frem. Jeg siger blot: Køb bogen, hvis du har en dreng eller pige, der elsker at gyse.

Besøg Miwers hjemmeside her.

Horror-Forside-Miwer-02

Nosferatu-rotter-Miwer