B

landt vore fremmeste kokke finder vi brødreparret Jesper og Michael Koch, der driver den populære Restaurant Koch, som siden 2004 har befundet sig på havnen i Århus. Nu er brødreparret aktuelle med en ny og lækker kogebog – I køkkenet med brdr. Koch – der netop er udkommet hos Lindhardt & Ringhof.

I køkkenet med brdr. Koch er en kogebog, der har strikt fokus på opskrifterne. Dette vil sige, at der (modsat hvad man oplever i for eksempel Nigella Lawsons, Gordon Ramsays og Jamie Olivers bøger) ikke er levnet plads til forfatternes personlige anekdoter og historier fra madens verden. Der er ingen – om jeg så må sige – udenomssnak, hvilket gør bogen sprogligt upersonlig. Men ikke desto mindre træder brødrene i stedet personligt og klart frem via bogens opskrifter på lækre og delikate retter.

Bogens grafiske opbygning minder om den, vi kender fra Gordon Ramsays. Papirkvaliteten er gedigen, hvilket gør bogen til en fornøjelse at læse sig igennem. Fotograferingen er varetaget af den kyndige og ekstremt dygtige Claes Bech-Poulsen, der blandt andet også er manden med kameraet, der står bag fotografierne i den smukke Tre stjerner fra Lindhardt & Ringhof. Dette – sammenholdt med bogens opskrifter – gør I køkkenet med brdr. Koch til en samlet, æstetisk nydelse, der har sin berettigelse i et hvert køkken, hvor der laves god og spændende mad.

Som i mange andre af tidens kogebøger, så lyder konceptet i I køkkenet med brdr. Koch, at det ikke skal være svært at trylle lækre retter frem i sit eget køkken. Den afsluttende passus i bogens indledning opsummerer helt præcist, hvad det handler om, når man køber kogebøger – det handler om nydelse og inspiration:

Nyd bogen og lad de flotte billeder af den fantastiske mad inspirere dig til at gå i gang med at lave den bedste kochemad hjemme i dit eget køkken.

Noget af det, der kendetegner en god kogebog, er, at den i forhold til andre bøger på markedet introducerer et personligt touch – blandt andet via de opskrifter, der indlemmes i bogen. Her kan man allerede først i brødrene Kochs nye bog finde noget helt specielt og køligt lækkert: en agurke-rucolasuppe med limefrugt, pinjekerner og sennepskorn, der skal serveres kold – MUMS!

Der er en ganske imponerende, kulinarisk spændvidde i bogen, der strækker sig fra Orange marshmallows over Porre i baconsvøb med mango og dild til Champignonpolenta med grøntsagsbuket. Det er – sagt med andre ord og mere direkte – herligt inspirerende at støvsuge denne kochebog for opskrifter!

Der er en overskuelighed over bogens opbygning, der gør den til en fornøjelse at arbejde med. Opskrifternes fremgangsmåde skitseres hurtigt og koncist uden sproglige svinkeærinder. Ligeledes gives der gode og nyttige kokketips og forslag til – som bogen skriver – hvordan man selv anretter maden, så den ligner en rigtig restaurant-servering.

Bogens 182 sider er inddelt i fem overordnede kapitler – forretter, hovedretter, desserter og kager, brød samt fonder – der introducerer mere end 60 opskrifter. Hvis man i løbet af læsningen støder på ukendte fagtermer, så finder man til slut i bogen en 5-siders ordliste, der i præcise vendinger konkretiserer betydningen af en række gastronomiske udtryk, så også novicen i køkkenet formår at følge med.

Hvis man vil læse mere og brødrene Koch og deres restaurant, så kan man besøge deres hjemmeside, der linkes til i højre spalte. Her bliver man blandt andet oplyst om, at der ikke er flere ledige borde i 2008. Måske ét af ens nytårsforsæt skulle gå på, at man i 2009 skulle lægge vejen forbi Restaurant Koch. Det får man i hvert fald lyst til, når man har læst sig igennem denne kogebog…

Man er med denne bog godt rustet til at kunne kreere lækre, spændende og delikate retter, der vil kunne imponere gæsterne til et hvert middagsselskab. Så smøg ærmerne op, spring ud i køkkenet og bon appetit!

Brødrene Koch (2)

I køkkenet med brdr. Koch