et er en særegen og original kogebog – ikke mindst rent grafisk – Paul Cunningham har begået med Incognito Royale, der uomtvisteligt har fundet inspiration i James Bond-universet. Bemærk i denne henseende Paul Cunningham, der jo er brite, på bogens introducerende dobbeltsidefotografi, hvor han poserer med en klassisk Aston Martin – mere Bond bliver det ikke.

Coveret er sort med røde og hvide fonte – en hummerhale danner blikfang – og bogen er monteret med en skrid (eller nok nærmere grebsikret) overflade af små, nubrede felter. Nederst i højre hjørne bemærker man, når indtrykket har lagt sig, at der med hvide typer står prentet følgende: _maskulin mad. Hvis man efterfølgende gør sig ulejligheden at vende bogen om, så vil man bemærke, at kogebogen er udstyret med en ultrakort – nærmest lyrisk – præsentation: En no nonsense-kogebog. Opskrifter skåret ind til benet. Maskulin mad. Bare mad.

Det her er altså en kogebog for mænd, og layoutet – der er frækt og forfriskende – drager da også konnotationer til mandeblade a la M – altså på den gode, æstetiske måde. Jeg kan allerede afsløre her, at dobbeltsidefotografiet på side 152-153 ganske givet vil falde i de fleste mænds smag. Men hvis man selv vil have syn for sagen, så må man et smut forbi boghandlen.

Fotografen på bogen er Andreas Wiking, der jo også leverede fotografierne til Cunninghams The Paul, og igen har han bevist, at han er en af landets absolut bedste indenfor sit felt. Fotografierne er dragende, idérige og – simpelt og enkelt – geniale. Eksempelvis fotografiet, hvor en rød hot dog-pølse står plantet i erigeret positur mellem en lang række Michelin-guider – det er en kontrasternes humor.

Bogen – der udgøres af 221 sider – passer fint ind i Cunninghams filosofi, der præciseres i forordet, hvor han blandt andet bemærker om bogens retter, at: Ja, der brugt smør. Og piskefløde. Og nej, ingen blomster strøet over med let hånd. Så er det, at man tænker; tag den, Camilla Plum!

Opskrifterne er uproblematiske – også for novicen – men bliver aldrig så simple, at de forfalder til det kedelige. De har alle det specielle Cunningham-touch over sig, hvilket kommer til udtryk i den uprætentiøse (men stadig æstetiske) måde, han tilbereder og anretter sin mad på. Der er netop, som Cunningham skriver, tale om no-nonsense mad.

Incognito Royale indeholder en lang række opskrifter, der spænder fra pancettasvøbte kaninlår med salvie til brændt steak med indisk curry og lime pickle over jordbær-tomat-salat med timian, toast og pistacie. Det er geniale og nytænkende opskrifter, der nok skal vække glæde til næste mandeaften.

Bogen er suveræn og skal have ros for på alle områder at tænke ud af boksen. Konceptet er simpelthen så velgennemført på alle fronter, at man ikke kan andet end glædes over bogen, når man slubrer sig igennem den. Fotografiernes samspil med opskrifterne, deres suveræne måde at føje sig ind i det store, overordnede tema for bogen – og det med humor – gør dette til en bog, som alle madelskere bør investere i. Det er no-nonsense.

Paul Cunningham

Incognito Royale