M

ed Ida Haugsteds Italiens smukkeste egn: dansk guldalder i Albano, Frascati og Nemi (Nyt Nordisk Forlag) er man godt udstyret til at få et indblik i de ovenstående egne, der i en periode på ca. 100 år var en del af guldaldermalernes klassiske rejser til Rom.

Wilhelm Marstrand (dansk guldaldermaler, 1810-73) har engang sagt, at: Den der ikke har set Rom, har kun en ringe Idee om Verdens Herlighed!

Jeg har endnu til gode at opleve Roms kulturelle herligheder, hvilket egentligt er ganske underligt, da et ikke ringe område af mit passionerede forhold til kunst og kultur har sit arnested i netop denne antikkens metropol, hvor filmkunsten, arkitekturen, litteraturen og billedkunsten altid har haft frodige og kreative vilkår. Ja, min første kunstbog – som jeg fik, da jeg fyldte ti, og som stadig står på min reol – var et dystert indblik i Caravaggios blodrøde halshugningsmotiver. Alle skabt i den tidlige romerbarok.

I århundreder har Rom (ja, Italien) været et kunstens og kulturens epicenter, der har fostret nogle af vor kulturhistories største genier. Derfor har byen netop altid haft en noget nær magisk tiltrækningskraft på ikke kun kunstnere, men også på teologer, filologer og arkæologer, der er valfartet til byen, hvis kulturelle åndshistorie, strækker sig mange tusind år tilbage i tiden.

De fleste ved f.eks., at vor alle sammens H.C. Andersen var tæt knyttet til byen, og da han den 31. marts 1846 ankommer til Rom, skriver han i sin dagbog, at: Jeg er hjemme i Rom, Intet frapperer mig mere. Det var da også i Rom, at Andersen skrev Improvisatoren! Ligeledes skrev Auguste Bournonville her sin opera Blomsterfesten i Genzano, der i øvrigt også er titlen på tredje kapitel i H.C. Andersens Improvisatoren.

Vilhelm Bergsøe var ligeledes knyttet til byen – tænk blot på romanen Fra Piazza del Popolo – og netop en lang række billedkunstner som f.eks. Albert Küchler, Wilhelm Marstrand, Johan Thomas Lundbye, Bertel Thorvaldsen og C.W. Eckersberg havde et inderligt og passioneret forhold til Rom og de egne, der grænsede op til byen, hvilket nærværende bog giver et godt indblik i.

Således skrev f.eks C.W. Eckersberg i juli 1814 et begejstret brev hjem til professor Clemens, hvor han højstemt fremhæver de indtryk, naturen og arkitekturen har gjort på ham:

Jeg har det Fortsæt, at vil giøre en Samling af de skjøneste af de mange Maleriske Partier af Rom og Omegnen, derpaa har jeg arbejdet heele Foraaret, jeg har hen ved en halv Snes smaae Skizer færdige som alle er malte færdige på stedet efter Naturen, jeg indskrænker mig især på architectoniske Ting omendskjønt man har Tusinde Kobberstik af alle disse ting. Den største Nøyagtighed i Farver, Form og linier søger jeg at iagttage og haaber derved at kunne giøre Dem og mine Landsmænd et temmeligt Tydeligt Begreb om dette skjønne Land, her er det nesten en umulighed at frasige sig Landskabsmalerie, Naturen er alt for skjøn og pittoresk.

Ida Haugsted (der er Mag.art. i klassisk ærkæologi) har skrevet et smukt og velillustreret referenceværk over den danske guldalder i Italien, der ikke kan roses højstemt nok. Som det gamle ordsprog siger, at alle veje fører til Rom, så lad også alle veje guide læselystne guldalderentusiaster (og kunstentusiaster) i retning af dette smukke pragtværk af en kunstbog.

Constantin Hansen - Et selskab af danske kunstnere i Rom

Constantin Hansen – Et selskab af danske kunstnere i Rom

Italiens smukkeste egn