S

å er den her! Koge-, bage- og i det hele taget madglade amatørkokke kan se frem til Jamie Olivers, madkunstens engelske multitalent, nyeste bogskud på stammen over inspirerende kogebøger skrevet af vor tids vel nok mest prominente madjonglør. Det er en grundkogebog med sunde budskaber, og som Jamie Oliver skriver: Helt ærligt … hvis du alligevel skal spise tre store måltider om dagen i resten af dit liv, kan du lige så godt lære at lave ordentlig mad og nyde det! Smøg ærmerne op og lade mig hjælpe dig.

Jamies Kogebog er den syvende kogebog, Jamie Oliver har skrevet. Det er en moppedreng af format, der indeholder intet mindre end 160 med omhu valgte opskrifter, der fordeler sig over bogens 445 sider. Bogen er inddelt i otte kategorier, der går fra salater, pasta, kød og fisk til grøntsager, desserter og hvad forfatteren kalder “lidt af hvert”. Sidste kategori opsumerer en række gode råd om sikkerhed i køkkenet, hvordan man sliber sine knive, om fødevaresikkerhed, hvordan man fryser sine madvarer bedst, hvordan man skærer og tilbereder grøntsager samt opbevaring af friske såvel som tørrede krydderurter.

Hver kategori indledes med en række tips og informative budskaber, der vedrører de opskrifter, kategorien dækker. Således indleder forfatteren eksempelvis afsnittet om kødretter med en gennemgang af, hvad man skal være opmærksom på, når man køber kød, hvordan man steger forskellige former for kød og hvor de enkelte udskæringer sidder på oksen, fåret og svinet.

Som Jamie Oliver skriver i bogen, så burde den have været hans første, da han i denne giver gode og professionelle råd om alt fra valg af gode råvarer og ingredienser til grundlæggende teknikker, hvilke redskaber et velassorteret køkken bør have og ikke mindst råd om, hvor man bør købe sine varer.

Hvis man som jeg beundrer den entusiasme, Jamie Oliver lægger for dagen, når det drejer sig om formidling af glæden ved ikke kun at lave mad, men i særdeleshed også ved at spise den, så vil denne bog på ingen måde skuffe. Den sprudler af den energiske entusiasme, man kender fra hans andre kogebøger og de grænseløst inspirerende tv-programmer, hvor han laver mad efter devisen, at det ikke kun skal mætte – det skal være sundt, lækkert og godt!

De fleste af de 160 opskrifter er i øvrigt ledsaget af forslag om, hvilke vine eller øl, der går godt til den pågældende ret. Så bogen giver god mulighed for at sammensætte en hel menu bestående af foret, hovedret og dessert samt den drikkelse, der matcher maden bedst.

Hvis man mangler yderligere incitament for at skynde sig ud og investere i denne prægtige kogebog med opskrifter, retter og billeder af disse, der får tænderne til at løbe i vand, så vil jeg fremhæve, at overskuddet af bogen går til at give samspilsramte unge mennesker en chance for at: skifte spor og finde en meningsfyldt tilværelse, som Jamie Oliver skriver. Bogen støtter nemlig Jamie Olivers Fifteen-projekt, der giver unge mennesker muligheden for at blive professionelle kokke, og siden projektet blev startet i forbindelse med tv-serien Jamies Køkken er fire Fifteen-restauranter blevet åbnet – en i London, Amsterdam og Cornwall og snart også en i Melbourne.

Noget af det første jeg gør, når jeg køber en ny kogebog, er fluks at bladre frem til de søde sider: altså desserterne. Og denne gang er da ej heller en undtagelse. Derfor vil jeg afrunde denne anmeldelse med uforbeholdent at anbefale ikke kun bogen som sådan, men i særdeleshed også opskriften Pavlova med flødeskum, bær, hasselnøder og karamel – det er MUMS!

Jamie Oliver (2)

Jamies kogebog