S

ucceshistorien Jamie Oliver forsætter ufortrødent. Dette betyder, at Jamies køkken fra 2002 nu genudgives fra Lindhardt & Ringhof i sin femte udgave. Genoptrykningen bevidner, at Jamie Oliver i den grad er en celeber personlighed, hvis kogebøger (også de ældre af slagsen) stadig sælger som varmt brød.

Kan det lade sig gøre at blive stjernekok på blot ni måneder? Sådan lød det spørgsmål, der i 2002 blev stillet af Jamie Oliver, da han tilbød en flok unge arbejdsløse mellem 16 og 24 år uden indhold i tilværelsen at blive en del af “Fifteen-projektet”. Et projekt, der skulle skabe ro i tilværelsen hos de unge deltagere samt give dem en uddannelse indenfor madlavningens regi.

Filosofien bag projektet (og ikke mindst nærværende kogebog) sætter Jamie Oliver selv fint ord på – det skal skabe begejstring og glæde for madlavningen og vise, at det ikke behøves at være en vanskelig og svedfremkaldende opgave at give sig i kast med potter og pander: Denne bog har samme formål som tv-serien; det er ikke en klinisk eller overdreven seriøs lærebog i madlavning, den skal snarere give et ærligt og afslappet forhold til madlavning, som jeg ser det.

Ydermere skriver han, hvad det er, han ønsker at give videre til dem, der helhjertet interesserer sig for mad og madlavning: Nu var jeg ikke selv den skarpeste kniv i skuffen, men som ung lærte jeg, at mit bedste våben her i livet er den beslutsomhed, begejstring og “handlinger-siger-mere-end-ord”-måde at arbejde på, som min far lærte mig, og som jeg gerne vil give videre til andre – og især til dem, der er interesseret i mad.

Projektet blev til en rost tv-dokumentarserie samt denne kogebog, hvor man finder over 100 opskrifter der beviser, at det britiske køkken langtfra er kedeligt og gråt.

Bogen består af 332 sider med lækkert fotograferede retter, der tager sig farveprægtigt godt ud. Den er inddelt i ni overordnede kapitler, der leverer opskrifter indenfor følgende kulinariske områder:

• Salater
  • Tilberedning uden varme
  • Pochering og kogning
  • Dampning i gryde og en papilotte
  • Stuvning og braisering
  • Pande og friturestegning
  • Grillstegning
  • Bagværk og søde sager

Hvert af disse ovenstående kapitler indledes med en lille, personlig håndsrækning, der har med det pågældende kulinariske område at gøre. Eksempelvis skriver Oliver i kapitlet om salater, at det handler om (når man skal kreere en god salat) at have en god smags- og kombinationssans, og at vælge dugfriske råvarer.

Ligeledes er hver eneste opskrift, som man kender det fra alle Jamie Olivers kogebøger (og for den sags skyld også Gordon Ramsays), tilsat en personlig anekdote, der indleder opskriften. Et eksempel på en sådan finder man eksempelvis i indledningen til den pudsigt lydende opskrift min nyeste – og bedste – salat, hvor Jamie Oliver skriver, at denne salat er den bedste, han har lavet i år, og at han endnu ikke har mødt nogen, der ikke var vilde med den.

Indledningsvis giver Jamie Oliver en række råd til, hvilke redskaber, der er uundværlige i et køkken samt hvor, man skal købe disse. Ligeledes giver han en lang række tips til indkøb af råvarer, så man er orienteret omkring, hvad man for eksempel skal lægge mærke til, når man køber fisk, kød, frugt og grøntsager.

Hvis man er fan af Jamie Olivers køkken, og hvis man holder af hans øvrige kogebøger, så må denne naturligvis ikke mangle i samlingen. Der er nogle exceptionelt lækre Oliver-opskrifter i bogen såsom nektarintærte med marengslåg – MUMS!

Hvis man vil vide mere om Jamie Olivers stadigt voksende køkken- og madunivers, så kan man besøge hans hjemmeside ved at klikke på linket i højre infospalte.

Jamie Oliver (2)

Jamies køkken