V

erdenshistorien svælger i kummerlige skæbner, der med deres intense oplevelser har sikret sig evigt liv i historiebøgerne. En af disse skæbner er blevet gransket nøje af Mogens Højland, der i værket Jarlen af Bothwell: Danmarks berømteste fange beretter om en skotsk adelsmands endeligt og den hårde skæbne, der blev ham til del efter at have befundet sig i dansk fangenskab i hen ved ti år.

I Odsherred ligger Fårevejle Kirke. En typisk landsbykirke, hvis arkitektoniske historie starter i 1100-tallet, hvor kirkeskibet bygges. Kirken rummer dog en menneskelig historie, der ganske overskygger den arkitektoniske. Her ligger James Hepburn (Maria Stuarts tredje mand og den fjerde jarl af Bothwell) begravet. Han blev stedt til hvile i kirkens krypt i 1578 efter en femårig fængslingsperiode på Dragsholm Slot. Det er dennes historie, Mogens Højland fortæller i bogen Jarlen af Bothwell: Danmarks berømteste fange.

I bogens forord fremhæver forfatteren, at han søger at belyse to specifikke områder. Bogen skal således fortælle historien om den fjerde jarl af Bothwell og Skotlands dronning, Maria Stuart, og samtidig skal den – med forfatterens egne ord – fungere: som en prisme for 1500-tallets Europa. Begge områder opfyldes til fulde!

Som værkets kernefigur er Jarlen af Bothwell den karakter, historien udspiller sig omkring. Mogens Højland beskriver en mand hvis politiske og militærstrategiske indsigt betød, at denne ikke kun fik venner, men også fjender. I særdeleshed tilegnede Bothwell sig mange af sidstnævnte slags, da denne nærmest tiltvang sig ægteskab med den skotske dronning Maria Stuart efter sandsynligvis aktivt at have været involveret i Lord Darnlys dramatiske død (Maria Stuarts anden mand). Denne dåd fik alvorlige konsekvenser for såvel Maria Stuart, der blev fængslet og siden henrettet, og Jarlen af Bothwell, der med sørøveres hjælp måtte flygte først til Norge og så til Danmark, hvor han på befaling af Frederik II sad fængslet som politisk gidsel fra 1567 til sin død i 1578.

Bogen fremstår mest af alt som en politisk historie, der afdækker de religiøse og politiske kontroverser, der bestod mellem det protestantiske England og det katolske Skotland. Man føres ind i 1500-tallets politisk og religiøst urolige tid, hvor stridighederne landene imellem løber udi konflikter, der svært (hvis overhovedet) kunne bilægges.

De store og voldsomme gnidninger mellem protestantismen og katolicismen tegnes skarpt op af Højland, der med levende pen skitserer de vanskeligheder et samlet Europa med blod, sved og tårer måtte forholde sig til i den sprængfarlige og turbulente tid, der ”var sort af intriger og sladder”.

Bogen tegner et meget intenst portræt af en mand, der fik en lovende start på livet, men som døde som sindssyg i en ussel fængselscelle i Danmark. For som forfatteren selv skriver, så var jarlens ungdom løfterig, men hans manddom et regnvejr af bristede illusioner.

Bogen anbefales alle, der har interesse for international historie, hvor Danmark spiller en rolle. Dog må jeg påpege, at bogen burde have været gransket bedre rent redaktionelt, da den skæmmes af nogle ret så banale (men løbende tilbagevendende) slåfejl.

Dragsholm

Jarlen af Bothwell