V

i kender hende blandt andet fra DR-programmerne Boller af stål og Camilla Plum i haven, hvor den godmodige og autodidakte kogekone øser af sin store viden på en berigende og entusiastisk facon. Når hun ikke skriver bøger om mad og havebrug, så arbejder hun med økologi på Fuglebjeggaard, hvor også de inspirerende tv-programmer er blevet sendt fra, samt afholder kurser om brødbagning og havebrug.

Vi nærmer os med syvmileskridt den 24. december med bjældeklang og nissesang. Med andre ord, så befinder vi os midt i julen med alle dens herlige, hjertelige og ikke mindst velsmagende traditioner. Hvis man søger en slags grundbog ud i julens mange ganelutrende fortræffeligheder, så kan man meget passende investere i Camilla Plums bog, der slet og ret bærer titlen Jul. Mere julet kan det næppe blive!

Der var engang … Sådan kunne Camilla Plum havde indledt sin bog om julen og al dens (som Plum selv skriver) væsen og uvæsen. For bogen læser sig som et spændende eventyr, der beretter vidt og bredt om julekrydderiernes arabiske og persiske oprindelse, om granatæblerne fra Mellemøsten og om magiske og duftforførende markeder i Marrakesh og Damaskus. Man føler sig som hovedpersonen i ét af 1001 nats eventyr.

Indimellem Plums herlige prosa, hun er en ægte historiefortæller med et sprudlende vid, dukker opskrifterne på julens retter op – både de klassisk traditionelle som de mere nytænkende og moderne.  Her finder man de små lækre, provencalske mandelkager Calissons d’Aix side om side med noget så delikat som Citronmandelkage, Juletræskage, Dundee Cake, Guldæbleskivekager og Vanille-mandarinfudge. Bogen byder i sandhed på lækre sager for slikmunde, der er udstyret med en sød tand.

Bogen giver et fint indblik i julegodternes, frugternes og krydderiernes oprindelse. Man kan læse om mandler, bittermandler, kakifrugter, granatæbler, marcipan, dadler, figner, sukat og citrusfrugter. Hvis man sidder inde med ubesvarede spørgsmål om disse lækkeriers forbindelse til julen, så er det meget muligt, at man vil finde svaret i Camilla Plums herligt nostalgiske julebog.

Når man læser Jul, kan man fornemme duften af friskbagte og nyvredne klejner og den aromatisk krydrede vellugt af nelliker spiddet i appelsiner – bogen emmer af julens magi. Så imens vi venter på, at selve dagen med andesteg, risalamande, dans om juletræet og gaveræs oprinder, så kan vi svømme hen i Plums herlige fortællinger om julen og dens mange (mad)traditioner.

Det er netop Camilla Plums tilstedeværelse i bogen, der er med til at gøre den til noget helt særligt. Hendes meninger, holdninger og oplevelser gør Jul til meget mere end blot en kogebog. Det er historiefortælling krydret med julens traditionelle (og nogle gange knapt så traditionelle) opskrifter, der gør, at denne bog er spændende og ikke mindst lærerig.

Det er en bog, der er spækket med masser af lækre opskrifter på julemad og julebag og som skal være alle juleglade mennesker anbefalet, der ønsker at læse om traditionerne, madens oprindelse og mange af de aktiviteter, der er forbundet med julen.

Camilla Plum (2)

Jul