orlaget Apostrof har udgivet tre hardcoverbøger i klassisk albumformat – Kan du smølfe Babysmølf?, Kan du smølfe Brillesmølf? og Kan du smølfe Stærksmølf? – der i bedste find Holger stil er bygget op omkring at skulle finde én bestemt smølf blandt mange, mange andre!

Smølferne har altid været en essentiel del af min kulturelle identitet. Jeg var blot et bitte skravl, da jeg fik min første smølfefigur – der hurtigt blev til mange, ja endog rigtig mange – og hørte Johnny Reimars bløde røst strømme fra LP-pladerne, hvor han sang i kor med de små nasale blå.

Jeg tror ikke, at der fandtes de smølfeting i verden, jeg ikke havde. Meterhøje smølfebamser, alle tegneserierne – små som store – klistermærker, plakater, kopper, tallerkner og bestik. Ja, selv mit nattøj var plastret til med de små og letgenkendelige nisser, der nisser rundt med hvide huer og bukser på! Ingen tvivl om, at Peyo i mine yngste dage var Gud!

Så det er naturligvis med stor glæde at kunne konstatere, at smølferne for tiden oplever en revival, der blandt andet giver sig til udtryk ved, at Forlaget Carlsen igen har valgt – endog i kronologisk rækkefølge – at genudgive tegneserierne med smølferne, der i al, al for lang tid har været borte fra boghandlernes hylder. Eneste minus er, at de udgives i et miniput-format, der om ikke står mål med det klassiske format, så dog matcher de små blås størrelse ganske godt!

Forlaget Apostrof har også meldt sig på banen som formidlere af smølfernes forunderlige univers, og de har med deres pt. tre bøger været med til at introducere fænomenet for de mindste. Bøgerne er i stort albumformat (ca. 20×29 cm.) og indeholder hver 28 smølfelege, der er fordelt på 29 sider. Så der er masser af underholdning for de små poder, der – når de har fundet den eftersøgte smølf på den pågældende side – kan fortsætte med at lede efter nogle af de andre smølfer og ting, der eftersøges i hver af de 28 smølfelege.

Bøgerne egner sig fortrinligt som smølfeintroduktion for de mindste, og de mange flotte og farveglade sider med smølferne i alskens situationer repræsenterer nogle herlige og forunderlige universer. Hvis man er smølfoman, så vil man opleve nostalgien bølge gennem kroppen, når man bladrer sig igennem bøgerne.

Så køb bøgerne til en kommende smølfoman og se, om I i smølfeligt fællesskab kan finde ud af, hvor Brillesmølf, Babysmøl og Stærksmølf har gemt sig henne!

Så der skal fra undertegnede smølfeveteran naturligvis komme en uforbeholden anbefaling af disse tre bøger, der må ønskes at finde vej til alle smølfeglade børns værelser. Forlaget Apostrof er i øvrigt snart aktuelle med Smølfeordbog dansk/engelsk, der gerne skulle sendes på markedet 4. juni i år – så kan man også få styr på sine smølfegloser, hvis det skulle knibe med disse…

Kan du smølfe-bøgerne

Kan du smølfe Babysmølf (2)