orfatteren Michael Wivel har med sin store monografi om Kurt Trampedach åbnet dørene til ét af dansk samtidskunsts største genier. Med nærværende bog finder man en stringent gennemgang af Trampedachs liv og værk fra fødselen i 1943 frem til 2001.

Det er en af vores førende kunstkritikere (kunsthistorikeren Mikael Wivel, dr. phil.), der har begået nærværende nødvendighed af en monografi over Kurt Trampedachs liv og værk. En bog, der bør finde vej til enhver kunstelskers reol!

Trampedach lever i landflygtighed – selvvalgt eksil – i det franske Baskerland. Her lever han i pagt med den skønne natur, der omgiver huset i Sare, hvor han med udgangspunkt i sin egen psyke, sit eget sind og – ikke mindst – sin egen fysiognomi, skaber de malerier, der verden om har gjort Trampedach til et anerkendt navn i celebre kunstkredse.

Udenfor går hestene i deres fold. Indenfor – i atelieret – vader et par gæs ubekymret rundt blandt Trampedachs malerier, imens et æsel nysgerrigt kigger ind på den arbejdende kunstner gennem den åbne dør. Der er en naturlighed – en nonchalant tilbagelænethed – over Trampedachs barfodede naturskikkelse, som den – som han – præsenteres i de mange fotografier, bogen indeholder.  Det er tydeligt, at Trampedach føler sig hjemme i sit baskerlandshus, der omkranset af rå og smuk bjergnatur skuer ud over grønne enge og skove – hvem ville ikke også gøre det, nyde det?

Sideløbende med en biografisk præsentation af kunstneren er bogen spækket med Trampedachs forførende kunst, der strækker sig over alle spektre og perioder, denne har gennemlevet. Teksten veksler mellem overordnede analyser af enkelte værker – som Wivel selv skriver – og mere glimtvise nedslag rundt om i det tumultariske liv, der til enhver tid har været disse værkers umiddelbare forudsætning.

Netop Trampedachs liv er en faktor, der er uløseligt forbundet med den kunst, han gennem fire årtier har skabt. Fra den første udstilling på Gribskov Malernes udstilling i Hillerød i 1959-60 videre til tiden på Kunstakademiet i København, hvor han undervises af Dan Sterup-Hansen og Søren Hjorth Nielsen, til tiden i Købehavn, New York og Sare i det franske Baskerland, hvor han køber huset Chilardico Borda og permanent slår sig ned i 1990 – bogen har det hele med!

Bogens force er dens – udover de mange gengivelser af Trampedachs varierende oeuvre – den passion, enorme indsigt i og interesse for kunstneren Trampedach, som Mikael Wivel lægger for dagen. Den er skrevet i et uproblematisk sprog, så også den ikke kunstkyndige kan være med. Her er der ikke tale om et akademisk værk som sådan, men nærmere om en kærlighedserklæring til den spændende kunst, der sprudler ud af Trampedachs geniale sind.

Hvis man ikke har råd til et maleri af Trampedach, så har man i hvert fald råd til Mikael Wivels bog – den skal man virkelig unde sig.

Kurt Trampedach (3)

Kurt Trampedach