S

å er fitnessguruen Lene Hansson aktuel med en ny kogebog hos Lindhardt & Ringhof. Denne gang er det desserterne – og kagerne, bollerne og brødene – der er omdrejningspunktet for den foretagsomme sundhedsapostel. Bogen er – som de øvrige i serien – en lille, tynd spiralrygssag, der skriger af kedsom- og forglemmelighed!

I disse tider, hvor der er gået inflation i smækre og lækre kogebøger, der bugner med delikate opskrifter og flotte fotografier af det færdige resultat, dér blegner Hanssons kogebogsserie så eftertrykkeligt. Ikke blot er den ganske trist at beskue, den indeholder heller ikke det helt store og interessante på madfronten. Den nye i serien er ikke en undtagelse – desværre!

Og meget kan man sige, men hvis opskrifterne i en kogebog er dødtriste, ja så er der ikke megen fidus ved at købe den – og da slet ikke, når indpakningen også er bund kedelig. Ikke kun Lindhardt & Ringhof, men også Gyldendal og Politiken, har udgivet kage- og bagebøger, der er langt mere interessante end Hanssons petit udgivelse. Og sagen er jo den, at hvis man nyder med måde, så er det ganske ligegyldigt, hvor man finde sine dessertopskrifter.

Sundhed er der intet i vejen for – ej heller gode råvarer – hvilket da også begge er områder, der indgår i den madfilosofi, der præger det moderne køkken som det praktiseres af eksempelvis Gordon Ramsay og Jamie Oliver. Dette vil man finde ud af, hvis man investerer i Ramsays seneste kogebog Fastfood med god samvittighed eller Jamie Olivers miljø, sundheds og råvarebevidste God mad til et godt liv. Det er begge kogebøger, der ikke blot har noget på hjertet, men som også formår at viderebringe dette til læseren på en interessant og inspirerende måde.

Dog skal det siges, at hvis man fandt de første fem bøger i Len Hansson-serien interessante, ja så vil man ganske sikkert også få fornøjelse ud af denne. Jeg finder det dog underligt, at man kan nedgradere og forfladige dessertområdet så eftertrykkeligt, som det er tilfældet med Hanssons bog.

Alt i alt indeholder Lene Hanssons desserter og kager, boller og brød (hvilket rent faktisk er den fantasifulde titel) 60 opskrifter til en pris af ca. 150 kroner. Jeg ville, frem for at købe Hanssons bøger, investere lidt ekstra og købe Gordon Ramsays eller Jamie Olivers. Det er kokke og kogebogsskribenter, der går lige så meget op i sunde og gode råvarer, som Hansson gør. Disse bøger er ganske vidst lidt dyrere, men til gengæld får man så også langt mere for pengene på alle fronter. Det må blive Two spoons down til Hanssons nyeste!

Lene Hansson

Lene Hanssons desserter (2)