vis man står og skal fremtrylle lidt lækkert til sine gæster, ja så kunne man meget passende hente inspiration i Nyt Nordisk Forlags lille appetizer-bog, der bærer den rammende titel Lidt lækkert: tapas, antipasti, sushi og mezze. Bogen er skrevet af Jennifer Joyce og indlemmer en lang række opskrifter på lækre småretter…

Det kan nogle gange være svært at overskue de mange titler, kogebogsmarkedet byder på. Ikke mindst når talen falder på trendfænomenet tapas, der for tiden rider på en sand madbølge af succes – ikke mindst herhjemme.

Alle større forlag – der gør sig i kogebøger – har udgivet farverige værker, der fremtryller mundvandsfremkaldende idéer til forskellige anretninger, man kan diske op med, når man inviterer på tapas. Nyt Nordisk Forlag er ikke forlaget der gør en undtagelse, og de har med bogen Lidt lækkert samlet opskrifter fra alle verdenshjørner, der nok skal kunne inspirere til lidt madeventyr i køkkenet. Her finder man såvel tapas og antipasti som sushi og mezze.

Et område ved bogen, der er værd at fremhæve, er dens afsluttende kapitel – Det søde – der samler en række opskrifter på hurtige såvel som lækre desserter. Jeg er således ikke et sekund i tvivl om, hvilken dessert der (næste gang jeg inviterer til spisning) skal afprøves på mine gæster. Alene synet af Hindbærmarengs med hvid chokolade vil få smagsløgene hos enhver sukkergris til at slå saltomortaler ved forventningens søde glæde – den skal afprøves ved først givende lejlighed!

Bogen bugner af farverige og fristende fotografier af de lækre retter, der findes på de 222 sider. Her findes grønsagsretter, retter med fisk og kød, supper, lækre salater, dip, kødspid, retter der er svøbt, bundet og rullet samt – og ej at forglemme – de lækre desserter.

Lidt lækkert mønstrer også en række serveringsforslag og menuer til opskrifter, der gør det nemmere at sammensætte et veldækket og velassorteret tapasbord. Ligeledes findes der løbende i bogen opskrifter på forskellige typer af drinks, der passer til retterne. Eksempelvis er der en opskrift på en Mangodrink, der egner sig godt til servering sammen med stærke retter, hvor f.eks. chili indgår. Drikken indeholder bl.a. seks mål vodka og kan – hvis man ønsker det – varieres med f.eks. vandmelon eller papaya.

Hver opskrift indlemmer et planlægningsafsnit, der giver gode råd til, hvorledes man tilbereder den pågældende ret, hvornår det bedst kan svare sig at bage sit brød, snitte sine grønsager, mikse sin dip og anrette maden. Der er også kombinationsforslag, der giver idéer til, hvorledes man kan kombinere de forskellige retter i bogen.

Bogen byder på en lang række særegne retter, der ikke optræder i andre tapasbøger på det danske marked, så den vil fint kunne fungere såvel på egen hånd som tapasrådgiver for køkkenchefen derhjemme som den vil egne sig som supplement til bøger a la Paul Gaylers Tapas fra hele verden og Valérie Berrys Tapas på den nemme måde. Så til trods for dens petit størrelse, så har Lidt lækkert masser at byde på.

Tapas - 1

Lidt lækkert