L

indhardt & Ringhof har netop sendt Giorgio Locatellis grandiose madbibel – Made in Italy – på markedet. Der er tale om intet mindre end 627 sider med italiensk cuisine. Et veritabelt orgie af delikate, italienske retter, der er krydret med Locatellis køkken- og madfortællinger.

Jeg ved ikke, hvor jeg skal begynde! Locatellis Made in Italy er en på alle måder gennemført kogebog, der svært lader sig, i hvert fald hvis man skal ud i alle hjørner, beskrive fyldestgørende. Dog bør det bemærkes, at den prisvindende, britiske madskribent Nigel Slater skrev – da han anmeldte Made in Italy i 2006 – at: this is my book of the year… puts everything else I have on my Italian shelf in the shade. Endelig er den – kan jeg blot konstatere – blevet oversat til dansk, og den kan nu indtage de danske hjem og køkkener.

Made in Italy er en rejse ind i den italienske gastronomi. Det er en bog, der er skrevet til gourmanden, gourmeten og kogebogsentusiasten. I denne bog finder man det fineste, det lækreste og det mest delikate. Det er en bog, der til randen er spækket med kulinarisk ekskvisitte oplevelser, der alene ved den blotte beskuelse får vandstanden til at stige i ens mund.

Giorgio Locatelli slår i bogen et slag for Slow Food-bevægelsen. En bevægelse, der blev grundlagt i Italien af Carlo Petrini i 1986 i protest mod, at McDonlads åbnede en restaurant på Piazza di Spagna i Rom. Bevægelsens kulinariske grundfilosofi centrerer sig omkring brugen af gode og sunde råvarer, der smager af noget, og som er produceret af lokale folk med forstand på det. Hvis man er tilhænger af denne hurtigmadens modpol, så kan man hvert år i Torino opleve konceptet blive fejret.

Bogen er løbende illustreret med smukke fotografier, og bogens opbygning er præget af overskuelighed. Man tages ved hånden og føres gennem opskrifterne trin for trin. Dette skulle sikre, at selv ens risotto ender som spiselig. Noget af det, der gør kogebogen endnu mere interessant, og skiller den ud fra mængden, er de mange personlige anekdoter, Locatelli fodrer os med – det er stærkt underholdende.

Som man eksempelvis også kender det fra Sølvskeen (Il cucchiaio d’argento), så er Made in Italy inddelt efter kulinarisk område, hvor ikke blot området, men også hver enkelt opskrift, har sin originale, italienske benævnelse. Således kan man i Made in Italy finde opskrifter på følgende: Forretter (antipasti), suppe (zuppa), risotto, pasta, fisk (pesce), kød (carne) og desserter (dolci).

Bogen er en solid moppedreng i gedigen kvalitet, og jeg kan kun (som også Nigel Slater) give den min varmeste anbefaling til alle elskere af det italienske køkken. Two spoons up til Made in Italy!

Pasta (2)

Made in Italy