M

aden til øllet, der er forfattet af Claus Meyer, Andreas Evald og Jørgen Mønster Pedersen, er skrevet ud fra et ønske om at skabe en bog, der beskriver samspillet mellem øl og mad. Hver af de 60 retter, der er udviklet specielt til bogen af nogle af Skandinaviens bedste kokke, er således nøje harmoniseret med én af bogens ti øltyper.

Forfatterne skriver i forordet, at: Der er skrevet flere fortrinlige bøger på dansk om, hvordan man sammensætter vin og mad. Men på trods af at øl i flere tusinde år har været danskernes foretrukne måltidsdrik, er kombinationen af øl og mad fortsat et emne, der stort set er uudforsket i bogform.

Når man sammensætter et så prominent hold, der består af Paul Cunningham (The Paul), René Redzepi (Noma), Hans Beck Thomsen (Henne Kirkeby Kro), Niklas Ekstedt (Restaurant Niklas), Thomas Rode Andersen og Thomas Herman (Kong Hans) samt Jens Vestergaard og Mikkel Maarbjerg (Ensemble), til at komponere opskrifterne til Maden til øllet, så ved man også, at der kommer en bog ud af det, der er værd at investere i.

Hver opskrift er nøje komponeret med henblik på den øltype, retten skal servers med. Således har alle 60 opskrifter i bogen knyttet et specifikt ølforslag til sig, der tager højde for sammenspillet mellem maden og øllet. Variationen blandt opskrifterne er stor, og man finder retter indenfor mange gastronomiske områder; desserter, hovedretter med fisk, kød og fjerkræ, skaldyr, kager og supper.

Flere af opskrifterne udmærker sig ved en udpræget fantasifuldhed, man kun finder hos de bedste og mest passionerede kokke. Et eksempel er Paul Cunninghams spændende Stegt kammusling med sellerisalat, fåremælk og vaniljetobak. En ret, der skal serveres med en fyldig blonde a la den hollandske trappistøl La Trappe Blonde, der er en vægtig sag på 6,5 % med god fylde og en frugtig karakter.

Maden til øllet er inddelt i ti overordnede ølkapitler – pilsner, mørk lager, hvedeøl, engelsk ale, blonde, india pale ale, syrlige øl og frugtøl, mørk abbey ale, stout og porter samt stærke lyse – hvorunder man finder bogens opskrifter repræsenteret. Dette gør det let og overskueligt at finde de retter, der passer til en specifik type øl.

Bogens layout udgøres af en gedigen hardback, der igen består af tykt, kraftigt og lækkert papir. En rå tekstur, der går fint i sammenspænd med bogens fokus, øllet. Det er i øvrigt Andreas Wiking, der har forestået fotograferingen af de skønne retter. Hans evner som fotograf kender man måske også fra Paul Cunninghams The Paul, der ligeledes er udkommet på Politikens Forlag.

Hvis man ønsker at blive lidt klogere på øllets herlige verden, så har Lindhardt & Ringhof blandt andet udgivet Carsten Berthelsens Øl for enhver smag, ligesom Politikens Forlag har udgivet Rolf Nielsens Politikens bog om øl.

Claus Meyer (2)

Maden til øllet