I

Mange til bords – der er udkommet på Politikens Forlag – byder Claus Meyer indenfor i sit eget køkken, hvor han disker op med mere end 100 opskrifter indenfor ethvert tænkeligt, kulinarisk område. Så nu kan du – med bogens undertitel in mente – få Meyers mad i dit eget køkken.

Enhver dansker med blot en smule indsigt i det mediesamfund, der omgiver ham, har på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med den charmerende, karismatiske og passionerede Claus Meyer. Enten via dennes utallige fremtrædener på tv – senest i den lækkert producerede programserie Smagen af Danmark – eller som forfatter til de lige så utallige og stærkt inspirerende koge- og madbøger, den foretagsomme, gastronomiske iværksætter gennem årene har lanceret.

Claus Meyer er én af dansk gastronomis ypperste ildsjæle, hvilket bevidnes af de mange projekter, han over årene har søsat. Han kæmper for den gode, den sunde og den lækre mad. Han sætter en dyd i at promovere friske – og ikke mindst danske – råvarer, og han sætter ofte fokus på områder af gastronomien, der har været forsømt. Tænk her blot på Maden til øllet, hvor Meyer og en række øvrige stjernekokke slår et slag for øllets berettigelse som “måltidsdrik”.

I Mange til bords bliver vi – som bogen gør opmærksom på – præsenteret for frugten af 20 års erfaring med både privat og professionelt at lave dejlig mad til andre mennesker i flok. De mange opskrifter, bogen sprudler over med, giver os inspiration til at gå i køkkenet og afprøve grønsagsretterne, supperne og de grove salater. Man kan også give sig i kast med de syltede, braiserede og langtidskogte retter, ligesom man kan bage kager, tærter og fremtrylle lækre, sukkersøde desserter. Bogen har med andre ord et solidt og divergerende opbud af retter, hvor alle kan finde noget spændende.

I øvrigt kan man, hvis man ønsker at holde igen med fedet, kigge efter de af bogens 25 opskrifter, der har fået tilføjet et hjertesymbol. Dette symbol indikerer, at opskriften har en fedtprocent på under 30.

Én af bogens mange opskrifter, der gør krav på at blive fremhævet, er Meyers udgave af Coq au vin. Det er en lækker gryderet, der er en sand fornøjelse at tilberede – og så smager den himmelsk serveret med en god, hjemmelavet kartoffelmos. Opskrifterne i bogen er forsynet med info-felter, der kort beretter om den pågældende ret. Blandt andet giver Meyer en kort gastronomihistorisk introduktion til Coq au vin, der – som han fremhæver – oprindeligt var fattigmandskost i de franske landdistrikter, at den vandt indpas som gæstemad i 70’erne og 80’erne og at den lige siden har befundet sig i et kulinarisk limbo.

Claus Meyer afrunder sit velskrevne og personligt forankrede forord med en udtalelse, der på smukkeste vis opsumerer hans filosofi omkring gæstebud og madlavning. En filosofi, undertegnede selv aspirerer imod og som – i mine øjne – definerer en om ikke god bordherre, så i hvert fald god gæstgiver.

Som vært foretrækker jeg til enhver tid at servere et skønt, mindeværdigt måltid frem for at være en perfekt bordherre. Og kan jeg til glæde for alle de af mine gæster, som er ved deres sansers fulde fem, udvide måltidets skønhed i højden ved at give køb på en bid af en samtale, så vil jeg altid vælge det. Det allervigtigste for mig på disse aftener er, at mine gæster ser lykkelige ud, når jeg ser rundt på dem, og at jeg har gjort mit bedste for at få det til at ske.

Bogen skal være anbefalet alle, der holder af Meyers køkken og passionerede vid.

Claus Meyer (2)

Mange til bords - Meyers mad i dit eget køkken