G

ordon Ramsays seneste kogebog – Middag med familie og venner – er skabt ud fra ønsket om, at samle familie og venner omkring bordet. At gøre det at spise mad til en socialoplevelse, der samler og forbinder. I bogen finder man en lang række opskrifter, der er samlet til 25 inspirerende menuer – bon appetit!

Man kan spørge sig selv – og det måske med rette – om man virkelig har brug for endnu en kogebog? Er det igen nødvendigt at investere i en af de hersens eksklusive madbøger, der er skrevet af højtprofilerede personligheder? Ja, hvis man vil følge med inden for madens verden, hvis man vil vide, hvad der sker, så er man nødt til med jævne mellemrum at udvide sin måske i forvejen bugnende samling af kogebøger.

Nye idéer, nye trends, nye opskrifter, nye måder at gribe tingene an på og nye råvarer – eller gamle, der bruges på nye måder – ser hele tiden dagens lys. Og vil man følge med, ja så må man gribe til pungen! Om ikke andet så fordi, at nye kogebøger (ganske simpelt og ganske enkelt) serverer ny inspiration for den kokkererende.

Med Gordon Ramsays nyeste kogebog Middag med familie og venner får man inspiration til intet mindre end 25 menuer – forret, hovedret og dessert – der er blevet sammensat af den skotske mesterkok ud fra devisen (ud fra madfilosofien), at man skal samle familie og venner i socialt lag om bordet til lækre menuer. Og det er netop hvad man får, lækre menuer!

Ydermere er der til hver menu udarbejdet en tidsplan, som er med til at sikre, at retterne bliver klar i den rigtige rækkefølge. Man kan så spørge sig selv, om Ramsays mission er nødvendig – om den ikke allerede er udført og lever i bedste velgående – for som han skriver i sit forord, så vil han … genoplive familiemiddagen, give folk mod på at lave mad igen og dermed samle familierne rundt om bordet. Jeg tror, at det er ganske udbredt, at man samles i socialt lag for at konsumere lækker mad – både sammen med venner som med familie! Ikke desto mindre tager Ramsays mission intet af kogebogens brod, der leverer nogle lækre menuer, der alle er afbilledet på en sådan facon, at man er i fare for at savle i bogen!

Jeg vil især fremhæve opskriften på én dessert, der er så guddommelig delikat, at guderne alene ved synet sjunger i kor. En opskrift, der alene har kunnet skaffe Ramsay dé tre Michelinstjerner, han fortjent er blevet tildelt – det drejer sig om Hvid chokolade pannacotta med champagnegranité.

Igen – som det også var tilfældet med Gordon Ramsays Gør det nemt – følger der en dvd med bogen, hvor Ramsay fremtryller en lækker sommermiddag med antipasti til forret laks med krydderurter og karamelliserede citroner til hovedret og himmerigsmundfulden passionsfrugt-banansoufflé til dessert.

Gordon Ramsay

3d4c984941bb49f8fc03931fec9a870f