erhjemme er den britiske madskribent og tv-kok Nigella Lawson nok bedst kendt for de populære programserier Mad med Nigella og Altid sommer, der kunne opleves på henholdsvis DR og DR2 i 2003-2004. Nu er hun aktuel med sin nyeste kogebog – Nigella Express: Lækker mad lynhurtigt – der netop er udkommet hos Gyldendal.

Hvis man kender en smule til Nigella Lawsons sprudlende og entusiastisk madglade personlighed (hvis man har læst hendes bøger eller set hendes programmer), så vil man vide, at hun er en ganske kontroversiel og politisk ukorrekt kvinde. Eksempelvis flygter hun ikke skrigende fra kalorierne, og hun tog da også otte kilo på, da hun lavede sin sidste tv-serie. Om denne betragtelige vægtforøgelse siger hun selv, at hun er for doven til at gøre noget ved den.

Nigella Lawson er ikke uddannet kok, hun er uddannet i moderne sprog fra Oxford University, og har (siden hun var 20 år) arbejdet som journalist. I dag er hun en af Storbritanniens førende madskribenter med et voksende internationalt ry – hun skriver blandt andet for New York Times. Udover at skrive kogebøger – indtil videre har hun begået seks af slagsen – har hendes succesfulde tv-serier givet hende stjernstatus i hele verden, og hun har også lanceret sin egen serie af køkkenudstyr.

Nigella Express: Lækker mad lynhurtigt skriver sig let og elegant ind i tidens dominerende madtrend. Det er eksempelvis ikke mere end en måned siden, at Lindhardt & Ringhof udgav Gordon Ramsays Fastfood med god samvittighed. I begge disse bøger er det et lav-let-men-god-mad-koncept, der styrer tingenes gang.

Fastfood er andet og langt mere end pizzaen fra den lokale pizzabiks på hjørnet, hvilket Nigella Express er et om ikke levende, så dog eksisterende bevis på. Man kan heller ikke være andet end enig med bogens udsagn, der siger, at: Nigellas mad er en ny type fastfood – aldrig skrabet, aldrig kedelig, altid nemt og lækkert.

At Nigella Lawson – køkkenets ubestridte gudinde – ikke lader sig skræmme af kalorierne, vidner ikke mindst bogens ganske delikate dessertopskrifter om. Man finder således i bogen løbende eksempler på lækre, mundvandsfremkaldende og kalorietunge desserter, der bærer så fantasifulde navne som smuldrekage med bærballade, tumle-dumle og arme wienerbasse-riddere.

Bogen indeholder opskrifter på alt imellem himmel og jord. Opskrifter, der – for overskuelighedens skyld – altid blot breder sig over én side med et tilhørende fotografi af, hvorledes den færdige ret skal tage sig ud. Bogen er inddelt i syv overordnende kapitler, hvor hvert af disse indledes med et forord af Lawson, der har relevans i forhold til de opskrifter, der bliver præsenteret.

Hun skriver en morsom og (i mangel af bedre ord) hyggelig prosa. Selv skriver hun i bogens indledning, at hun har forsøgt at holde sig i kort snor, men at hun ikke helt kan udelukke mundgejl fra sit forfatterskab – og tak for det. For det er netop gennem hendes mundgejl, at entusiasmen for og kærligheden til madlavningen træder frem.

Kogebøger køber man, hvis man har interesse for madlavning – punktum! Hvis man ikke interesserer sig for mad og kunsten at tilberede den, ja så kan man nøjes med at slå opskrifter op på internettet. Men hvis man søger inspiration, hvis man vil læse om andres forgabelse i gastronomien, ja så er det i kogebøgerne og ikke på internettet, at man finder dette. En kogebog som Nigella Express: Lækker mad lynhurtigt skal man hygge sig med i bedste Nigella Lawson-stil – for eksempel med en kæmpe kop varm, hjemmelavet kakao og en flok arme wienerbasse-riddere.

At åbne døren til Nigella Lawsons forrådskammer må være som at træde ind i en gastronomisk himmel, hvor små butterdejsfede barokengle sjunger i kor om madens lyksaligheder. Desværre kommer dette næppe til at ske, så man må slå sig til tåls med den næstbedste ting: at læse hendes bøger.

Bogens 392 sider er udstyret med et væld af farverige fotografier, der bevirker, at man får en øjeblikkelig trang til at begive sig ud i køkkenet og energisk kaste om sig med potter og pander.

Hvis man vil vide mere om Nigella Lawson kan man besøge hendes hjemmeside på www.nigella.com

Nigella Lawson (2)