E

t godt sted at starte, hvis man søger en grundbagebog, er hos Anne Majgaard, der er kvinden bag Politikens store bagebog. Her finder man – fordelt over 314 sider – over 250 opskrifter på brød og kager. Så hvis man vil forsøge sig med vandbakkelser, lave sin egen surdej eller give sig i kast med småkager af alverdens slags, så finder man opskrifterne – og inspirationen – i denne bog.

Politikens Forlag er kendt for en lang række flotte og velillustrerede kogebøger, der indgår i forlagets håndbogsserie, Politikens Håndbøger. I disse bøger finder man ikke blot opskrifter, men også introducerende afsnit, der forholder sig til det kulinariske område, der er bogens fokus. Således gør det sig også gældende for Politikens store bagebog, der indeholder afsnit om råvarer, køkkenudstyr og bageteknik. Man er altså godt rustet, hvis man begiver sig i køkkenet med nærværende bog under armen.

Bogen er inddelt i 11 bagværkskapitler, der spænder fra brød og kiks over wienerbrød, tærte og quiche videre til formkager, konditorkager, småkager, julens kager og meget, meget mere. Man finder også et afsnit om cremer, glasurer og pynt, så man kan forsøde og forfine sine kager, når de gør deres entré fra ovnen.

Det introducerende afsnit kommer kort omkring forskellige kornprodukter, hvis egenskaber og karakteristika præsenteres i overskuelig form. Ligeledes kan man læse om æg, fedtstoffer, sukkerarter, væske, hævemidler og krydderier. Der er også korte passager om mandler, nødder og tørret frugt samt udførlige lister over nødvendigt køkkenudstyr og redskaber. Det er – med andre ord – en perfekt grundbagebog, der giver råd og vejledning indenfor de fleste områder af brød- og kagebagning.

Bogens opskrifter er forsynet med info-felter, der giver gode råd om alt fra bagning til behandling og opbevaring af det bagte produkt. Et ægte husmoderråd finder man eksempelvis under afsnittet om roulader, hvor Anne Majgaard skriver, at man altid skal have en roulade med marmelade i fryseren. Server den med lidt flødeskum som en lækker og hurtig dessert, evt. med friske bær. Rouladen kan skæres direkte fra fryseren.

Bogen indeholder såvel traditionelle opskrifter som nye variationer, og hver enkelt opskrift er beskrevet på en let og udførlig trin-for-trin metode, der gør det uproblematisk for selv den mest uøvede køkkennovice at kunne kreere brød og kager uden problemer. Så hvis man søger en gedigen grundbog, der indeholder opskrifter fra alle områder indenfor brød og kager, så er Politikens store bagebog klart anbefalelsesværdig.

Hvis man eventuelt ønsker at spæde op med andre (måske mere specialiserede) brød- og kagebøger, så kan man med fordel investere i Richard Bertinets Brød med bid i fra Lindhardt & Ringhof eller Christine Ingrams og Jennie Sharpers Kokkens bog om brød samt Hilaire Waldens Kokkens bog om Cookies, der begge er udkommet på Forlaget Atelier.

Jeg vil slutteligt anbefale, at man, hvis man køber Politikens store bagebog, som noget af det første forsøger sig med Citrontærte med marengs, der befinder sig på side 175. Det er så afgjort én af de lækreste tærter, jeg længe har bagt og smagt.

Tilbage er blot at ønske god bagelyst…

Brød

Politikens store bagebog