L

indhardt & Ringhof har for første gang udgivet Sølvskeen på dansk – denne bombastiske, italienske madbibel par excellence.  Med over 2000 sydlandske opskrifter er dette digre værk et uundværligt must for enhver, der vil forsøge sig ud i den italienske madkunst!

Som et noget mere korpulent pendant til danskernes knapt så fyldige Frøken Jensens Kogebog, troner Sølvskeen som en kulinarisk madperle af en kogebog. Her finder man det ypperste af det ypperste – det klassiske og traditionelle – indenfor den italienske cuisine. Her finder man alt – og jeg mener alt – hvad hjertet kunne tænkes at begære af delikate, italienske specialiteter. Med over 50 år på bagen – og status som Italiens mest solgte kogebog – er dette en investering, man ikke fortryder!

Sølvskeen blev første gang udgivet i 1950 med titlen Il cucchiao d’argento. En titel, der symboliserer – som bogens forord forklarer – “… overflod, rigdom lykke og held: at være født med en sølvske i munden betyder at være født ind i en heldig og fremgangsrig familie, som man arver… præcis som den kulinariske arv, som Sølvskeen viderebringer til sine læsere”.

Bogen er inddelt i farvede kategorier, så man f.eks. let kan finde forretter (prima piatti), grønsagsretter (verdure), fjerkræ (animali da cortile) eller desserter (dolci). Bogen afsluttes med kapitlet Menuer af berømte køkkenchefer, der indeholder signaturretter fra nogle af de mest respekterede køkkenchefer i verden. Her har bl.a. dansk-italienerne – kokkene Leonardo Battain og Fabio Donadoni – bidraget med en række udsøgte retter. Til daglig er de køkkenchefer på henholdvis Antirestaurante L’Altro og Restaurant Era Ora, der begge befinder sig i København.

Sølvskeen indeholder også et leksikon over mere end 200 gastronomiske udtryk og begreber, hvor disse forklares. Hvad betyder f.eks begreber som cagnone, caponata og composta? Og hvad gemmer der sig rent faktisk bag chateaubriand og bottagra? Hvis man vil vide det – hvis man vil være klogere på gastronomiske vendinger – så finder man svarene i Sølvskeen!

Bogen er – i forhold til så mange andre på markedet – meget nøgternt komponeret. Den er løbende illustreret med over 200 fotografier, men den har ikke samme visuelle formidlingskraft, som det f.eks. er tilfældet med kogebøger fra Jamie Olivers hånd. I Sølvskeen er det selve opskrifterne, og ikke et væld af fotografier, der bærer værket. Opskrifterne er i sig selv nok, hvilket man også vil sande, når man står med bogen i hånden (eller sidder ned med den, for den er tung, meget tung)…

Sølvskeen er bogen, som enhver italiensk mama med respekt for sig selv har stående i køkkenet. Den er en ligeså selvfølgelig en bestanddel af det italienske køkken som basilikum, tomater, tomater, olivenolie og hvidløg er det. Så hvis man ønsker at kaste sig over Italiens vidunderlige køkken, så er dette klart bogen, der vil hjælpe én på rette vej. Den er – som jeg indledende bemærkede – et must for enhver, der render rundt med en lille italiener i maven – buono appetio!